Planowane zmiany w CIT na rok 2018
W ostatnim czasie został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT), od osób prawnych (ustawa o CIT) oraz o zryczałtowanym podatku dochodowym (projekt z 6 lipca 2017 r. złożony przez ministra rozwoju i finansów, opublikowany na stronie www.rcl.gov.pl). Zgodnie z uzasadnieniem do projektu: „Zasadniczym celem projektowanej ustawy jest uszczelnienie systemu podatku dochodowego od osób prawnych, tak aby zapewnić powiązanie wysokości płaconego przez duże przedsiębiorstwa, w szczególności przedsiębiorstwa międzynarodowe, podatku z faktycznym miejscem uzyskiwania przez nie dochodu. Projektowana ustawa stanowić ma kolejny krok w kierunku odbudowania dochodów podatkowych, w szczególności dochodów z podatku CIT”.
Planowane zmiany miałyby wejść w życie co do zasady 1 stycznia 2018 r.
Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych zmian, które miałyby dotyczyć podatników CIT. Są one podzielona na dwie grupy: rozwiązania o charakterze uszczelniającym system podatków dochodowych oraz zmiany upraszczające i precyzujące obecnie funkcjonujące regulacje, które z założenia mają wpływać pozytywnie na prowadzenie działalności gospodarczej.
Planowane rozwiązania o charakterze uszczelniającym system podatkowy w zakresie CIT to między innymi:
1. Wyodrębnienie „zysków kapitałowych” jako odrębnego źródła przychodów
Projekt zakłada wyodrębnienie źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych oraz rozdzielenie dochodów uzyskiwanych z tego źródła od pozostałych dochodów podatnika.
Dochody z każdego z tych źródeł podlegać będą opodatkowaniu stawką 19%. Wyłączona będzie jednak możliwość rozliczania straty z jednego rodzaju źródła ze stratą z drugiego źródła przychodów. Jeżeli podatnik uzyska dochód tylko z jednego z tych źródeł, a w drugim z tych źródeł poniesie stratę, to wówczas opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie uzyskany z jednego źródła dochód, bez pomniejszania go o stratę poniesioną w drugim źródle przychodów.
O wysokość takiej straty poniesionej w roku podatkowym w danym źródle dochodów (przychodów) podatnik będzie jednak mógł obniżyć swój dochód osiągnięty z tego źródła dochodów (przychodów) w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym, że wysokość takiego obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie będzie mogła przekroczyć 50% kwoty tej straty.
2. Zmiana dotycząca niedostatecznej kapitalizacji
Przewidziano uchylenie dotychczasowych przepisów dotyczących tzw. niedostatecznej kapitalizacji i jednocześnie wprowadzenie kompleksowej zmiany w art. 15c ustawy o CIT, regulującego ograniczenia kosztów finansowania w wyniku podatkowym.
Planowane jest wyłączenie z kosztów podatkowych kosztów finansowania dłużnego w części, w jakiej nadwyżka kosztów finansowania dłużnego przewyższa kwotę odpowiadającą 30% dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania powiększonego o wartość rocznej amortyzacji oraz o dodatnią różnicę między przychodami i kosztami finansowania zewnętrznego (30% EBIDTA). Wprowadzona zostałaby również szeroka definicja kosztów finansowania dłużnego, które obejmą wszelkiego rodzaju koszty związane z uzyskaniem środków finansowych, w tym odsetki (również skapitalizowane), prowizje, część odsetkową raty leasingowej, kary i opłaty za opóźnienie.
Ograniczenie nie miałoby zastosowania w przypadku podatników CIT, u których nadwyżka kosztów finansowania dłużnego w danym roku podatkowym nie przekracza kwoty 120.000 złotych.
Do odsetek od pożyczek (kredytów), w przypadku których kwota pożyczki (kredytu) została temu podatnikowi faktycznie przekazana przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej (czyli przed 01.01.2018 r.) zastosowanie będą miały zasady dotychczasowe, jednak nie dłużej niż do 31.12.2018 r.
3. Ograniczenie dotyczące wydatków na zakup usług niematerialnych i praw autorskich oraz własności przemysłowej
Projekt zakłada ograniczenie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez podatnika CIT na zakup usług niematerialnych oraz za korzystanie z autorskich lub pokrewnych praw majątkowych, licencji, praw własności przemysłowej lub know-how. Projekt określa otwarty katalog usług niematerialnych, do których zastosowanie znalazłoby powyższe ograniczenie, wskazując na koszty: usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń. Jest to katalog otwarty, ponieważ ograniczenie ma mieć zastosowanie również do świadczeń o podobnym charakterze.
Wydatki te miałyby podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w wysokości nieprzekraczającej łącznie w roku podatkowym 5% kwoty stanowiącej sumę dochodu powiększonego o wysokość odpisów amortyzacyjnych dokonanych w danym roku podatkowym (podatkowych) oraz powiększonych o różnicę między przychodami i kosztami finansowania zewnętrznego. Limit miałby zastosowanie do nadwyżki wydatków przekraczających w roku podatkowym łącznie kwotę 1.200.000 zł.
4. Wprowadzenie tzw. minimalnego podatku dochodowego
Projekt przewiduje tzw. minimalny podatek dochodowy od nieruchomości będących budynkiem handlowo-usługowym, centrum handlowym, domem towarowym, samodzielnym sklepem lub butikiem lub budynkiem biurowym, o wartości początkowej przekraczającej 10 mln zł. Stawka podatkowa będzie wynosić 0,042% podstawy opodatkowania za każdy miesiąc (ok. 0,5% rocznie).
Zgodnie z uzasadnieniem do ustawy nowelizującej, tzw. minimalny podatek dochodowy zapłacą podatnicy posiadający nieruchomości komercyjne.
Podatnicy odliczą kwotę obliczonego za dany miesiąc podatku od zaliczki na CIT (kwartalnej, miesięcznej) i ostatecznie w zeznaniu rocznym.
Wśród rozwiązań upraszczających i precyzujących obecnie funkcjonujące regulacje warto wskazać na:
- podwyższenie do 5.000 zł (obecnie 3.500 zł) limitu wartości środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych umożliwiającego jednorazowe zaliczenie wydatków na nabycie tych środków lub wartości do kosztów uzyskania przychodów;
- doprecyzowanie przepisów dotyczących rozliczania kosztów pośrednich;
- doprecyzowanie przepisów dotyczących kosztów uzyskania przychodów w przypadku zbywania wierzytelności, w tym poprzez jej wniesienie tytułem wkładu niepieniężnego do spółki, dokonywania w związku z taką wierzytelnością odpisów aktualizujących oraz w przypadku umorzenia takiej wierzytelności.
Monika Klukowska-Świtalska
Autorka jest radcą prawnym, doradcą podatkowym, German Desk, BDO Sp. z o.o.
Polecamy najbliższe szkolenia CIT:
Newsletter BDO
Aktualności
- Egzekucja administracyjna z wynagrodzenia za pracę
- Klika słów o urlopie na żądanie
- Cyfryzacja dokumentów księgowych
- Nowa definicja budynku i budowli
- Limit płatności gotówkowych z wątpliwościami
- Amortyzacja łodzi sezonowej
- Ochrona sygnalistów już obowiązuje
- Podatek od budowli wchodzącej w skład przedsiębiorstwa
- Pojęcie zagranicznej jednostki kontrolowanej
- Tajemnica zawodowa i raportowanie MDR