CENTRALNY REJESTR UMÓW JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Termin: 09.05.2025 - 09.05.2025
Cena: 540.00 +VAT
Miejsce: Transmisja ONLINE
Cel szkolenia
Finanse publiczne to procesy gromadzenia i wydatkowania środków publicznych, których jawność realizowana będzie poprzez prowadzenie i udostępnianie danych rejestru umów. Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad funkcjonowania nowego rejestru umów w świetle art. 34a i art. 34b ustawy o finansach publicznych oraz nadchodzących zmian wynikających z ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw oraz ustawę o finansach publicznych.
Na szkoleniu omówione zostaną zasady prowadzenia przez Ministra Finansów systemu teleinformatycznego stanowiącego rejestr umów, zasady wprowadzania danych do rejestru przez kierowników jednostek sektora finansów publicznych, zasady i zakres udostępniania danych rejestru umów oraz odpowiedzialność związana m.in. z niewprowadzaniem danych lub podawaniem nieprawdziwych danych w rejestrze umów.
Szkolenie dla wszystkich jednostek sektora finansów publicznych.
Program
- Procesy finansów publicznych, jednostki sektora finansów publicznych oraz jawność i przejrzystość finansów publicznych – zmiana zasady jawności gospodarowania środkami publicznymi ustawą z dnia 17 września 2021 roku o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw.
- Ustawa zmieniająca ustawę o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw oraz ustawę o finansach publicznych i ostateczna wersja centralnego rejestru umów jednostek sektora finansów publicznych (CRU JSFP) na rok 2026.
- Podstawa prawna i pojęcie CRU JSFP w świetle art. 34a – 34bb ustawy o finansach publicznych - nowy terminy wejścia w życie CRU zależny od rodzaju jednostek sektora finansów publicznych.
- CRU JSFP jako system teleinformatyczny – czy jednostka sektora finansów publicznych powinna tworzyć własny rejestr umów?
- Obowiązki kierownika jednostki sektora finansów publicznych w zakresie wprowadzania danych do CRU JSFP i podawania w nim prawdziwych danych – kto ma wprowadzać dane do rejestru umów: kierownik jednostki, księgowość, zamówienia publiczne i jaki jest aktualny termin wprowadzenia danych o umowach do rejestru umów?
- Czy CRU JSFP obejmuje tylko umowy wydatkowe, czy też dochodowe? - wartość umów jakie należy wprowadzać do CRU: 500zł brutto, czy 1500zł netto, a może 10000zł netto?
- Jakie umowy wprowadza się do rejestru umów obowiązkowo a jakie fakultatywnie – wyjaśnienie.
- Jakich umów nie wprowadza się do rejestru umów – wyłączenie dla umów służb specjalnych, placówek zagranicznych, niektórych zamówień.
- Jakie dane o umowach należy wprowadzić do rejestru umów? – numer umowy, data zawarcia umowy, okres obowiązywania umowy, oznaczenie stron umowy, określenie ogólnego przedmiotu umowy, wartość umowy, informacje o źródłach i wysokości współfinansowania umowy, status umowy i dzień zakończenia obowiązywania umowy, podstawa prawna nieudostępnienia informacji o umowie, przyczyna dokonania aktualizacji informacji o ile dokonano takiej aktualizacji.
- Co to są konta w CRU JSFP i kto je zakłada jednostce, kto wprowadza dane i jak są usuwane informacje.
- Przepisy wykonawcze Ministra Finansów do CRU JSFP.
- Likwidacja odpowiedzialności karnej za niewprowadzanie danych do rejestru umów, za podawanie nieprawdziwych danych, za nieprowadzenie, nieaktualizowanie, nieudostępnianie danych rejestru umów?
- CRU JSFP a zaangażowanie – problem odmienności danych tych samych umów wykazywanych w CRU JSFP i w zaangażowaniu na koncie 998 i 999.
- Odpowiedzi na pytania.
Prowadzący
Tomasz Wojtania
Doświadczony wykładowca z 20 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Współautor raportu Banku Światowego "Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)". Autor projektu stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.:WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Współpracownik i działacz Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Konsultant Banku Światowego nr 479364. Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego.
Informacje dodatkowe
Cena: 540 zł +23% VAT - koszt udziału w transmisji on-line jednej osoby.Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach on-line, materiały szkoleniowe przesłane mailowo oraz certyfikat BDO.
Jak to działa?- Zgłaszamy się do udziału w zajęciach, wypełniając formularz zgłoszeniowy
- Ok. 3 – 5 dni przed terminem rozpoczęcia pierwszych zajęć, wysyłamy do Państwa indywidualny kod dostępu i link do zajęć
- Mailowo przesyłamy Państwu również materiały szkoleniowe
- Logujecie się Państwo zgodnie z wskazanymi dniami i godzinami szkoleń na podane w mailu dane
- Podczas szkolenia macie Państwo możliwość zadawania pytań na czacie.
*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznychUczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.Warunki rezygnacji:Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na
2 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.