Powered by Smartsupp
Skip to main content

FINANSE PUBLICZNE GMIN, POWIATÓW, WOJEWÓDZTW W ROKU 2025 W ŚWIETLE NOWEJ USTAWY O DOCHODACH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO

Termin: 03.12.2024 - 03.12.2024
Cena: 760.00 +VAT
Miejsce: Warszawa
Centrum Szkoleniowo-Konferencyjne BUSINESSROOM
ul. T. Chałubińskiego 8 (Piętro 10)

Masz pytanie – skontaktuj się:

  22 543 16 06
  szkolenia@bdo.pl

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji osób zajmujących się finansami, budżetem, księgowością, sprawozdawczością w zakresie prawidłowego stosowania podstawowych praw i reguł obowiązujących w finansach publicznych, w rachunkowości budżetowej oraz w sprawozdawczości budżetowej i finansowej w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego w świetle nowej ustawy z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. 
Zgodnie z deklaracją projektodawcy ustawa służy wprowadzeniu do porządku prawnego regulacji zapewniających stabilny system finansowania jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST). Do głównych celów ustawy należą: 
wzmocnienie i ustabilizowanie finansów JST poprzez zwiększenie dochodów własnych, 
oparcie finansowania JST na dochodach wynikających z lokalnej bazy podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) i podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), 
obiektywne i algorytmiczne naliczanie środków finansowych dla każdej JST, zapewnienie lepszej alokacji środków publicznych poprzez uwzględnienie specyfiki poszczególnych kategorii JST,
ograniczenie nadmiernie rozbudowanego przepływu środków pomiędzy budżetem państwa a JST, realizowanego w formie tzw. Janosikowego, 
zwiększenie wpływu strony samorządowej na podział środków dla JST.
 
Szkolenie dla wszystkich osób zainteresowanych finansami, budżetem, księgowością, sprawozdawczością budżetową i finansową samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych gmin, powiatów, województw.
  1. Podstawy prawne systemu finansów publicznych, rachunkowości oraz sprawozdawczości budżetowej i finansowej obowiązujące w Polsce – wykaz obowiązujących aktów prawnych oraz ich zastosowanie w praktyce.
  2. Konwencje pomiarowe i zasady budżetowe obowiązujące w finansach publicznych – zasada „brutto” i zasada „netto”, zasada : „kasowa” i zasada „memoriału” oraz zasada jawności i przejrzystości finansów publicznych.
  3. Ustawa budżetowa jako podstawa działalności państwa, a uchwała budżetowa jako podstawa działalności JST - zakres budżetu państwa i budżetu środków europejskich, a zakres budżetu JST - podobieństwa i różnice, plany finansowe jednostek wykonujących budżet.
  4. Ustawa z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i jej cel.
  5. Podstawowe definicje nowej ustawy o dochodach JST i kategorie JST.
  6. Dochody JST w świetle art. 3 nowej ustawy oraz źródła dochodów własnych gminy, źródła dochodów własnych miasta na prawach powiatu, źródła dochodów własnych powiatu, źródła dochodów własnych województwa.
  7. Udział w PIT, udział w CIT jako źródło dochodów JST.
  8. Subwencje ogólne i dotacje celowe jako źródło dochodów JST.
  9. Środki otrzymane z funduszy celowych jako źródło dochodów JST.
  10. Dotacje udzielane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej na podstawie odrębnych przepisów jako źródło dochodów JST.
  11. Zasady ustalania i przekazywania dochodów własnych JST – rozliczanie zeznań podatkowych dla PIT, zakładów(oddziałów) dla CIT, terminy rozliczeń, odsetki, informacje.
  12. Wpływy z opłaty skarbowej, wpływy z podatku od spadków i darowizn, wpływy z podatku od czynności cywilnoprawnych i ich rozliczanie.
  13. Zasady ustalania potrzeb finansowych JST: potrzeby wyrównawcze, potrzeby oświatowe, potrzeby rozwojowe, potrzeby ekologiczne, potrzeby uzupełniające.
  14. Korekta z tytułu zamożności JST, korekta nieprawidłowo ustalonych potrzeb finansowych.
  15. Rezerwa na uzupełnienie dochodów JST.
  16. Zasady i tryb oraz terminy przekazywania dochodów JST.
  17. Zmiany dotychczasowych przepisów i termin obowiązywania nowej ustawy o dochodach JST do budżetu na rok 2025.
  18. Szczegółowość wydatków budżetu JST – wydatki bieżące a wydatki majątkowe.
  19. Specyfika funkcjonowania środków państwowych funduszy celowych, a środki PFC pozyskiwane przez jednostki samorządu terytorialnego niebędące dotacjami – AOON, OW, FS, KFS, FP, PFRON.
  20. Specyfika funkcjonowania środków Banku Gospodarstwa Krajowego niebędących ani dotacjami ani, płatnościami, ani subwencjami - Fundusz Przeciwdziałania Covid-19, Fundusz Pomocy Ukrainie i inne fundusze zarządzane przez BGK np. RFIL, RFRD,  RFPŁPIS i KFD.
  21. Specyfika funkcjonowania wydzielonych rachunków dochodów samorządowych jednostek budżetowych oświaty – art. 223 ustawy o finansach publicznych i problem z kontem żywieniowym.
  22. Klasyfikacja budżetowa i jej zastosowanie w planowaniu i wykonywaniu budżetu JST – braki w klasyfikacji budżetowej i nadchodzące zmiany.
  23. Pytania i odpowiedzi.


Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z 20 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Współautor raportu Banku Światowego "Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)". Autor projektu stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.:WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Współpracownik i działacz Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Konsultant Banku Światowego nr 479364. Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego.




Koszty udziały w szkoleniu:

760 zł + 23% VAT - za osobę

720 zł +23% VAT - za osobę przy zgłoszeniu dwóch lub więcej osób z firmy


*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.

Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma

Cena obejmuje:
  • uczestnictwo w szkoleniu,
  • materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia - wysłane elektronicznie
  • lunch, serwis kawowy
*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.

Pobierz oświadczenie pobierz oświadcznie VAT zgloszeniowy

Dostępne terminy szkoleń

  Termin Miejsce Kod Cena
03.12.2024 - 03.12.2024 Warszawa 4822924 760.00 +VAT

 

W przypadku problemów z rejestracją za pośrednictwem strony internetowej zapraszamy do pobrania formularza zgłoszeniowego w formacie .pdf, następnie wypełnienie zgłoszenia i przesłania do nas za pośrednictwem fax lub e-mail

Formularz zgłoszeniowy pobierz formularz zgloszeniowy

Pobierz ofertę w PDF

FINANSE PUBLICZNE GMIN, POWIATÓW, WOJEWÓDZTW W ROKU 2025 W ŚWIETLE NOWEJ USTAWY O DOCHODACH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO

Termin: 03.12.2024 - 03.12.2024
Cena: 760.00 +VAT
Miejsce: Warszawa

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji osób zajmujących się finansami, budżetem, księgowością, sprawozdawczością w zakresie prawidłowego stosowania podstawowych praw i reguł obowiązujących w finansach publicznych, w rachunkowości budżetowej oraz w sprawozdawczości budżetowej i finansowej w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego w świetle nowej ustawy z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. 
Zgodnie z deklaracją projektodawcy ustawa służy wprowadzeniu do porządku prawnego regulacji zapewniających stabilny system finansowania jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST). Do głównych celów ustawy należą: 
wzmocnienie i ustabilizowanie finansów JST poprzez zwiększenie dochodów własnych, 
oparcie finansowania JST na dochodach wynikających z lokalnej bazy podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) i podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), 
obiektywne i algorytmiczne naliczanie środków finansowych dla każdej JST, zapewnienie lepszej alokacji środków publicznych poprzez uwzględnienie specyfiki poszczególnych kategorii JST,
ograniczenie nadmiernie rozbudowanego przepływu środków pomiędzy budżetem państwa a JST, realizowanego w formie tzw. Janosikowego, 
zwiększenie wpływu strony samorządowej na podział środków dla JST.
 
Szkolenie dla wszystkich osób zainteresowanych finansami, budżetem, księgowością, sprawozdawczością budżetową i finansową samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych gmin, powiatów, województw.


Program

  1. Podstawy prawne systemu finansów publicznych, rachunkowości oraz sprawozdawczości budżetowej i finansowej obowiązujące w Polsce – wykaz obowiązujących aktów prawnych oraz ich zastosowanie w praktyce.
  2. Konwencje pomiarowe i zasady budżetowe obowiązujące w finansach publicznych – zasada „brutto” i zasada „netto”, zasada : „kasowa” i zasada „memoriału” oraz zasada jawności i przejrzystości finansów publicznych.
  3. Ustawa budżetowa jako podstawa działalności państwa, a uchwała budżetowa jako podstawa działalności JST - zakres budżetu państwa i budżetu środków europejskich, a zakres budżetu JST - podobieństwa i różnice, plany finansowe jednostek wykonujących budżet.
  4. Ustawa z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i jej cel.
  5. Podstawowe definicje nowej ustawy o dochodach JST i kategorie JST.
  6. Dochody JST w świetle art. 3 nowej ustawy oraz źródła dochodów własnych gminy, źródła dochodów własnych miasta na prawach powiatu, źródła dochodów własnych powiatu, źródła dochodów własnych województwa.
  7. Udział w PIT, udział w CIT jako źródło dochodów JST.
  8. Subwencje ogólne i dotacje celowe jako źródło dochodów JST.
  9. Środki otrzymane z funduszy celowych jako źródło dochodów JST.
  10. Dotacje udzielane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej na podstawie odrębnych przepisów jako źródło dochodów JST.
  11. Zasady ustalania i przekazywania dochodów własnych JST – rozliczanie zeznań podatkowych dla PIT, zakładów(oddziałów) dla CIT, terminy rozliczeń, odsetki, informacje.
  12. Wpływy z opłaty skarbowej, wpływy z podatku od spadków i darowizn, wpływy z podatku od czynności cywilnoprawnych i ich rozliczanie.
  13. Zasady ustalania potrzeb finansowych JST: potrzeby wyrównawcze, potrzeby oświatowe, potrzeby rozwojowe, potrzeby ekologiczne, potrzeby uzupełniające.
  14. Korekta z tytułu zamożności JST, korekta nieprawidłowo ustalonych potrzeb finansowych.
  15. Rezerwa na uzupełnienie dochodów JST.
  16. Zasady i tryb oraz terminy przekazywania dochodów JST.
  17. Zmiany dotychczasowych przepisów i termin obowiązywania nowej ustawy o dochodach JST do budżetu na rok 2025.
  18. Szczegółowość wydatków budżetu JST – wydatki bieżące a wydatki majątkowe.
  19. Specyfika funkcjonowania środków państwowych funduszy celowych, a środki PFC pozyskiwane przez jednostki samorządu terytorialnego niebędące dotacjami – AOON, OW, FS, KFS, FP, PFRON.
  20. Specyfika funkcjonowania środków Banku Gospodarstwa Krajowego niebędących ani dotacjami ani, płatnościami, ani subwencjami - Fundusz Przeciwdziałania Covid-19, Fundusz Pomocy Ukrainie i inne fundusze zarządzane przez BGK np. RFIL, RFRD,  RFPŁPIS i KFD.
  21. Specyfika funkcjonowania wydzielonych rachunków dochodów samorządowych jednostek budżetowych oświaty – art. 223 ustawy o finansach publicznych i problem z kontem żywieniowym.
  22. Klasyfikacja budżetowa i jej zastosowanie w planowaniu i wykonywaniu budżetu JST – braki w klasyfikacji budżetowej i nadchodzące zmiany.
  23. Pytania i odpowiedzi.


Prowadzący

Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z 20 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Współautor raportu Banku Światowego "Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)". Autor projektu stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.:WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Współpracownik i działacz Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Konsultant Banku Światowego nr 479364. Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego.



Informacje dodatkowe



Koszty udziały w szkoleniu:

760 zł + 23% VAT - za osobę

720 zł +23% VAT - za osobę przy zgłoszeniu dwóch lub więcej osób z firmy


*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.

Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma

Cena obejmuje:
  • uczestnictwo w szkoleniu,
  • materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia - wysłane elektronicznie
  • lunch, serwis kawowy
*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.