Skip to main content

FINANSE PUBLICZNE I ZASADY RACHUNKOWOŚCI BUDŻETOWEJ MINISTERSTW, URZĘDÓW CENTRALNYCH, URZĘDÓW WOJEWÓDZKICH I DYSPONENTÓW PAŃSTWOWYCH FUNDUSZY CELOWYCH

Termin: 18.10.2024 - 18.10.2024
Cena: 790.00 +VAT
Miejsce: Warszawa
Centrum Szkoleniowo-Konferencyjne BUSINESSROOM
ul. T. Chałubińskiego 8 (Piętro 10)

Masz pytanie – skontaktuj się:

  22 543 16 06
  szkolenia@bdo.pl

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad prowadzenia w roku 2024 gospodarki budżetowej i finansowej ministerstw, urzędów centralnych, urzędów wojewódzkich, administracji zespolonej i niezespolonej jako dysponentów głównych i dysponentów niższego stopnia, dysponentów państwowych funduszy celowych. Prawidłowe stosowanie zasad rachunkowości budżetowej, szczególnie w zakresie zasady rzetelności i istotności oraz praktycznego ujęcia w ewidencji księgowej i w sprawozdawczości budżetowej kasowo zrealizowanych dochodów i wydatków budżetowych, memoriałowo ujmowanych przychodów i kosztów, należności i zobowiązań, a także rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów to problem, który nadal stanowi wyzwanie dla państwowych jednostek budżetowych. 

Szkolenie dla kadry kierowniczej, głównych księgowych i księgowych ministerstw i urzędów centralnych, urzędów wojewódzkich jako dysponentów głównych i dysponentów niższego stopnia, w tym budżetu resortu i budżetu wojewody oraz administracji zespolonej i niezespolonej, a także dla dysponentów państwowych funduszy celowych.
  1. Zasady prowadzenia gospodarki budżetowej państwa i nadrzędne zasady rachunkowości budżetowej obowiązujące w 2024 roku – nota budżetowa i planowanie budżetowe, wykonywanie budżetu, polityka rachunkowości.
  2. Problem szczególny dot. wyodrębniania ksiąg głównych dysponenta części budżetowej, ksiąg głównych budżetu resortu, ksiąg głównych budżetu wojewody oraz ksiąg głównych państwowego funduszu celowego. 
  3. Szczególne rozwiązanie zawarte w ustawie o finansach publicznych w zakresie gospodarki budżetowej państwowych funduszy celowych i zakres obowiązujących od 2014 roku zmian przepisów ustawy o rachunkowości w zakresie państwowych funduszy celowych – rola dysponenta i plan finansowy funduszu oraz typowe nieprawidłowości dot. środków przekazywanych z funduszy celowych np. z FP, z FS, z PFRON na zadania jednostek samorządu terytorialnego.
  4. Szczególne rozwiązanie dot. środków BGK niezaliczanych do państwowych funduszy celowych – Fundusz przeciwdziałania Cocid-19, Fundusz Pomocy, itd. I zasady gospodarki pozabudżetowej środków BGK.
  5. Prawo unijne a finanse i rachunkowość państwowej jednostki budżetowej – przykłady naruszeń zasad systemowych wynikających z rozporządzenia ESA 2010 i zmienionej od 30 kwietnia 2024 dyrektywy ws. ram budżetowych.
  6. Typowe nieprawidłowości polityki rachunkowości ministerstw, urzędów wojewódzkich i dysponentów państwowych funduszy celowych – problem z dostosowaniem opisu przyjętych zasad rachunkowości do przepisów oraz zbyt duże uproszczenia. 
  7. Aktywa obrotowe i aktywa trwałe Skarbu Państwa – definicja, zasady wyceny i zasady ich księgowania w roku 2024 oraz problem z tzw. niskocennymi środkami trwałymi finansowanymi z wydatków bieżących, które wg. prawa UE stanowią nakłady brutto na środki trwałe, np. sprzęt i uzbrojenie oraz komputery.
  8. Dochody i wydatki budżetowe – definicja, zasady wyceny i zasady ich księgowania, z uwzględnieniem podatku VAT w roku 2024.
  9. Należności i zobowiązania budżetowe – definicja, zasady wyceny i zasady ich księgowania w roku 2024.
  10. Zaangażowanie budżetu - definicja, zasady wyceny i problem szczególny dot. zasad wykazywania zaangażowania w sprawozdaniu typu „RB” jako obrotu strony Ma konta 998 a nie salda.
  11. Przychody i koszty księgowe – definicja, zasady wyceny i zasady ich księgowania oraz grupowania w roku 2024.
  12. Rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów, rezerwy – definicja, zasady wyceny i zasady ich księgowania w roku 2024.
  13. Modele ewidencyjne obowiązujące w roku 2024 - odpowiedzi na pytania dotyczące księgowań wybranych zdarzeń i operacji.
  14. Powiązanie danych księgowych z danymi wykazywanymi w sprawozdawczości typu „RB” - sprawozdawczość budżetowa i finansowa 2024.
  15. Odpowiedzi na pytania.


Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z 20 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Współautor raportu Banku Światowego "Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)". Autor projektu stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.:WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Współpracownik i działacz Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Konsultant Banku Światowego nr 479364. Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego.





Cena: 
790 zł + 23% VAT - za jedną osobę
750 zł +23% VAT - za osobę przy zgłoszeniu dwóch lub więcej osób z firmy

*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.

Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma

Cena obejmuje:
  • uczestnictwo w szkoleniu
  • autorskie materiały szkoleniowe
  • lunch, serwis kawowy
  • certyfikat ukończenia szkolenia
*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.
 

Pobierz oświadczenie pobierz oświadcznie VAT zgloszeniowy

Dostępne terminy szkoleń

  Termin Miejsce Kod Cena
18.10.2024 - 18.10.2024 Warszawa 4762424 790.00 +VAT

 

W przypadku problemów z rejestracją za pośrednictwem strony internetowej zapraszamy do pobrania formularza zgłoszeniowego w formacie .pdf, następnie wypełnienie zgłoszenia i przesłania do nas za pośrednictwem fax lub e-mail

Formularz zgłoszeniowy pobierz formularz zgloszeniowy

Pobierz ofertę w PDF

FINANSE PUBLICZNE I ZASADY RACHUNKOWOŚCI BUDŻETOWEJ MINISTERSTW, URZĘDÓW CENTRALNYCH, URZĘDÓW WOJEWÓDZKICH I DYSPONENTÓW PAŃSTWOWYCH FUNDUSZY CELOWYCH

Termin: 18.10.2024 - 18.10.2024
Cena: 790.00 +VAT
Miejsce: Warszawa

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad prowadzenia w roku 2024 gospodarki budżetowej i finansowej ministerstw, urzędów centralnych, urzędów wojewódzkich, administracji zespolonej i niezespolonej jako dysponentów głównych i dysponentów niższego stopnia, dysponentów państwowych funduszy celowych. Prawidłowe stosowanie zasad rachunkowości budżetowej, szczególnie w zakresie zasady rzetelności i istotności oraz praktycznego ujęcia w ewidencji księgowej i w sprawozdawczości budżetowej kasowo zrealizowanych dochodów i wydatków budżetowych, memoriałowo ujmowanych przychodów i kosztów, należności i zobowiązań, a także rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów to problem, który nadal stanowi wyzwanie dla państwowych jednostek budżetowych. 

Szkolenie dla kadry kierowniczej, głównych księgowych i księgowych ministerstw i urzędów centralnych, urzędów wojewódzkich jako dysponentów głównych i dysponentów niższego stopnia, w tym budżetu resortu i budżetu wojewody oraz administracji zespolonej i niezespolonej, a także dla dysponentów państwowych funduszy celowych.

Program

  1. Zasady prowadzenia gospodarki budżetowej państwa i nadrzędne zasady rachunkowości budżetowej obowiązujące w 2024 roku – nota budżetowa i planowanie budżetowe, wykonywanie budżetu, polityka rachunkowości.
  2. Problem szczególny dot. wyodrębniania ksiąg głównych dysponenta części budżetowej, ksiąg głównych budżetu resortu, ksiąg głównych budżetu wojewody oraz ksiąg głównych państwowego funduszu celowego. 
  3. Szczególne rozwiązanie zawarte w ustawie o finansach publicznych w zakresie gospodarki budżetowej państwowych funduszy celowych i zakres obowiązujących od 2014 roku zmian przepisów ustawy o rachunkowości w zakresie państwowych funduszy celowych – rola dysponenta i plan finansowy funduszu oraz typowe nieprawidłowości dot. środków przekazywanych z funduszy celowych np. z FP, z FS, z PFRON na zadania jednostek samorządu terytorialnego.
  4. Szczególne rozwiązanie dot. środków BGK niezaliczanych do państwowych funduszy celowych – Fundusz przeciwdziałania Cocid-19, Fundusz Pomocy, itd. I zasady gospodarki pozabudżetowej środków BGK.
  5. Prawo unijne a finanse i rachunkowość państwowej jednostki budżetowej – przykłady naruszeń zasad systemowych wynikających z rozporządzenia ESA 2010 i zmienionej od 30 kwietnia 2024 dyrektywy ws. ram budżetowych.
  6. Typowe nieprawidłowości polityki rachunkowości ministerstw, urzędów wojewódzkich i dysponentów państwowych funduszy celowych – problem z dostosowaniem opisu przyjętych zasad rachunkowości do przepisów oraz zbyt duże uproszczenia. 
  7. Aktywa obrotowe i aktywa trwałe Skarbu Państwa – definicja, zasady wyceny i zasady ich księgowania w roku 2024 oraz problem z tzw. niskocennymi środkami trwałymi finansowanymi z wydatków bieżących, które wg. prawa UE stanowią nakłady brutto na środki trwałe, np. sprzęt i uzbrojenie oraz komputery.
  8. Dochody i wydatki budżetowe – definicja, zasady wyceny i zasady ich księgowania, z uwzględnieniem podatku VAT w roku 2024.
  9. Należności i zobowiązania budżetowe – definicja, zasady wyceny i zasady ich księgowania w roku 2024.
  10. Zaangażowanie budżetu - definicja, zasady wyceny i problem szczególny dot. zasad wykazywania zaangażowania w sprawozdaniu typu „RB” jako obrotu strony Ma konta 998 a nie salda.
  11. Przychody i koszty księgowe – definicja, zasady wyceny i zasady ich księgowania oraz grupowania w roku 2024.
  12. Rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów, rezerwy – definicja, zasady wyceny i zasady ich księgowania w roku 2024.
  13. Modele ewidencyjne obowiązujące w roku 2024 - odpowiedzi na pytania dotyczące księgowań wybranych zdarzeń i operacji.
  14. Powiązanie danych księgowych z danymi wykazywanymi w sprawozdawczości typu „RB” - sprawozdawczość budżetowa i finansowa 2024.
  15. Odpowiedzi na pytania.


Prowadzący

Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z 20 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Współautor raportu Banku Światowego "Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)". Autor projektu stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.:WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Współpracownik i działacz Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Konsultant Banku Światowego nr 479364. Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego.



Informacje dodatkowe




Cena: 
790 zł + 23% VAT - za jedną osobę
750 zł +23% VAT - za osobę przy zgłoszeniu dwóch lub więcej osób z firmy

*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.

Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma

Cena obejmuje:
  • uczestnictwo w szkoleniu
  • autorskie materiały szkoleniowe
  • lunch, serwis kawowy
  • certyfikat ukończenia szkolenia
*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.