Skip to main content

NALEŻNOŚCI BUDŻETOWE NIEPODATKOWE O CHARAKTERZE PUBLICZNOPRAWNYM A NALEŻNOŚCI CYWILNOPRAWNE 2024

Termin: 01.10.2024 - 01.10.2024
Cena: 520.00 +VAT
Miejsce: Transmisja ONLINE
Internet

Masz pytanie – skontaktuj się:

  22 543 16 06
  szkolenia@bdo.pl

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad ustalania, księgowania i rozliczania należności budżetowych. Na szkoleniu omówione zostanie pojęcie „organu publicznego” i obowiązujące od 1 stycznia 2010 roku przepisy ustawy o finansach publicznych dot. należności publicznoprawnych niepodatkowych, które często nie są stosowane w praktyce, a które należy stosować do należności nieuznanych za transakcje handlowe w rozumieniu Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE. Ponadto na szkoleniu omówione zostaną zdefiniowane w ustawie o finansach publicznych należności cywilnoprawne oraz związany z nimi problem podatku VAT, zasady ich wyceny, zasady dokonywania odpisów aktualizujących należności wątpliwe oraz zasady prezentacji należności budżetowych w sprawozdawczości budżetowej typu „RB” oraz w sprawozdaniu finansowym

Szkolenie 1 dniowe dla wszystkich jednostek sektora finansów publicznych, szczególnie dla państwowych i samorządowych jednostek budżetowych, w tym jednostek dysponujących rachunkami dochodów własnych i funduszami celowymi, samorządowych zakładów budżetowych, ministerstw, urzędów wojewódzkich i administracji zespolonej oraz gmin, powiatów, województw i ich urzędów, a także dla jednostek oświaty, pomocy społecznej, urzędów pracy, zarządów dróg, zarządów transportu miejskiego, administracji zespolonej, inspekcji i inspektoratów, sądów i prokuratury, KAS, RIO, NIK, służb mundurowych i innych zainteresowanych jednostek.
 
  1. Źródła prawa obowiązującego w Polsce a prawo Unii Europejskiej.
  2. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych - definicja transakcji handlowej oraz definicja organu publicznego w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2004/17/WE oraz art. 1 ust. 9 dyrektywy 2004/18/WE.
  3. Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 13 stycznia 2022 roku C-327/20 Pojęcie „transakcji handlowej” i jego analiza – wyjaśnienie dlaczego nie nalicza się kwot 40/70/100 euro jeżeli organ publiczny jest wierzycielem kwoty pieniężnej wobec przedsiębiorstwa, wyjaśnienie dlaczego stosunki między tymi dwoma podmiotami nie wchodzą w zakres pojęcia 'transakcji handlowej', a zatem są wyłączone z zakresu stosowania dyrektywy 2011/7.
  4. Ustawa z dnia 8 marca 2013 roku o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych – odmienna niż w prawie UE definicja transakcji handlowej oraz odmienna definicja zakresu podmiotowego ustawy odwołująca się m.in. do art. 4 ustawy z dnia 11 września 2019 roku - Prawo zamówień publicznych.
  5. Pojęcie i definicja należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny - należności budżetowe o charakterze cywilnoprawnym w świetle przepisów art. 54a-59a ustawy o finansach publicznych i ich przykłady z praktyki.
  6. Pojęcie i definicja należności niepodatkowych o charakterze publicznoprawnym - niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym w świetle przepisów art. 60-67 ustawy o finansach publicznych i ich przykłady z praktyki.
  7. Interpretacja ogólna Nr PT1.8101.3.2019 Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 roku w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego – wyjaśnienie dlaczego Minister Finansów uznał, że w odniesieniu do określonych czynności związanych z realizacją zadań, jednostki samorządu terytorialnego nie występują w roli podatników VAT i tym samym ich wykonywanie nie podlega opodatkowaniu VAT, gdy wykonywanie tych czynności jest podporządkowane ścisłemu reżimowi publiczno-prawnemu, a pobierane opłaty nie mogą być uznane za rzeczywistą równowartość świadczenia.
  8. Przejście z drogi cywilnej / handlowej na administracyjną jako obowiązek ustawowy organów publicznych realizujących zadania publiczne i sposób rozwiązania dylematu naliczania lub nie kwoty 40/70/100 euro oraz naliczania lub nie podatku VAT.
  9. Zakres zastosowania przepisów K.p.a. i Ordynacji podatkowej w sprawach niepodatkowych należności budżetowych, czyli należności budżetowych nieuznanych ani za transakcje handlowe, ani za należności cywilnoprawne.
  10. Ustawa o rachunkowości i nadrzędne zasady rachunkowości budżetowej obowiązujące w jednostkach zajmujących się ustalaniem i poborem należności budżetowych oraz zasady wyceny należności budżetowych na moment początkowy i na moment końcowy/dzień sprawozdawczy.
  11. Polityka rachunkowości w zakresie należności budżetowych dot. zadań własnych i zadań zleconych.
  12. Zasady wyceny należności na dzień ich powstania i na dzień bilansowy / moment sprawozdawczy w świetle przepisów ustawy o rachunkowości i ustawy o finansach publicznych.
  13. Problem wyceny należności budżetowych z podatkiem VAT i ich ujęcia w księgowości i sprawozdawczości budżetowej w kwotach netto – kontrowersyjna broszura MF i kontrowersyjne stanowisko KRRIO oraz odmienne stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości dot. rozrachunków z kontrahentami.
  14. Problem opłat za żywienie (i pobyt) w szkołach, przedszkolach, żłobkach traktowanych jako należności cywilnoprawne, czyli transakcje handlowe, a orzecznictwo polskich sądów administracyjnych uznających owe należności za należności publicznoprawne niepodatkowe w świetle obowiązujących od 1 stycznia 2010 roku przepisów art. 60-67 ustawy o finansach publicznych.
  15. Ujednolicenie zasad księgowań należności budżetowych jako przychodów działalności podstawowej, działalności pozostałej, działalności finansowej oraz jako przychodów przyszłych okresów – wzory księgowań należności głównej, w tym należności z VAT z uwzględnieniem mechanizmu podzielonej płatności, należne odsetki, inne należności uboczne, należności z tytułu zwrotu kosztów sądowych i kosztów egzekucji, umorzenie w całości albo w części, zgony, odroczenie lub rozłożenie na raty, zaniechanie poboru, przeniesienia i przejęcie własności, przedawnienia, kompensaty, itp..
  16. Należności dot. zadań zleconych – problem dotyczący księgowania należności jako zobowiązań w zakresie zadań zleconych, nieprawidłowości związane z księgowaniem funduszu alimentacyjnego, należności z podatkiem VAT dot. gospodarowaniem nieruchomości Skarbu Państwa.
  17. Należności z tytułu zwrotów, refundacji wydatków i świadczeń nienależnie pobranych – problem dotyczący księgowania należności na zwroty i refundacje wydatków budżetowych (stornem czerwonym lub czarnym), wyjaśnienie kiedy można kompensować należności ze zobowiązaniami w rozumieniu art. 498 KC i typowe nieprawidłowości związane z kompensowaniem należności ze zobowiązaniami, kompensata ustawowa a kompensata umowna.
  18. Weryfikacja prawdopodobieństwa uzyskania należności budżetowej - aktualizacja należności budżetowych oraz procedura ustalania odpisu aktualizującego należności budżetowej - zastosowanie Krajowego Standardu Rachunkowości nr 4 „Utrata wartości aktywów”.
  19. Zasady prezentacji należności budżetowych w sprawozdaniach typu ”RB” i w sprawozdaniu finansowym za rok 2024.
  20. Odpowiedzi na pytania.


Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z 20 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Współautor raportu Banku Światowego "Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)". Autor projektu stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.:WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Współpracownik i działacz Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Konsultant Banku Światowego nr 479364. Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego.




Cena:  520 zł +23% VAT - koszt udziału w transmisji on-line jednej  osoby.

Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach on-line, materiały szkoleniowe przesłane mailowo oraz certyfikat BDO.

Jak to działa?
  • Zgłaszamy się do udziału w zajęciach, wypełniając formularz zgłoszeniowy
  • Ok. 3 – 5 dni przed terminem rozpoczęcia pierwszych zajęć, wysyłamy do Państwa indywidualny kod dostępu i link do zajęć 
  • Mailowo przesyłamy Państwu również materiały szkoleniowe
  • Logujecie się Państwo zgodnie z wskazanymi dniami i godzinami szkoleń na podane w mailu dane
  • Podczas szkolenia macie Państwo możliwość zadawania pytań na czacie.

*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.

Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma

*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 2 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.

Pobierz oświadczenie pobierz oświadcznie VAT zgloszeniowy

Dostępne terminy szkoleń

  Termin Miejsce Kod Cena
01.10.2024 - 01.10.2024 Transmisja ONLINE 4771924 520.00 +VAT

 

W przypadku problemów z rejestracją za pośrednictwem strony internetowej zapraszamy do pobrania formularza zgłoszeniowego w formacie .pdf, następnie wypełnienie zgłoszenia i przesłania do nas za pośrednictwem fax lub e-mail

Formularz zgłoszeniowy pobierz formularz zgloszeniowy

Pobierz ofertę w PDF

NALEŻNOŚCI BUDŻETOWE NIEPODATKOWE O CHARAKTERZE PUBLICZNOPRAWNYM A NALEŻNOŚCI CYWILNOPRAWNE 2024

Termin: 01.10.2024 - 01.10.2024
Cena: 520.00 +VAT
Miejsce: Transmisja ONLINE

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad ustalania, księgowania i rozliczania należności budżetowych. Na szkoleniu omówione zostanie pojęcie „organu publicznego” i obowiązujące od 1 stycznia 2010 roku przepisy ustawy o finansach publicznych dot. należności publicznoprawnych niepodatkowych, które często nie są stosowane w praktyce, a które należy stosować do należności nieuznanych za transakcje handlowe w rozumieniu Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE. Ponadto na szkoleniu omówione zostaną zdefiniowane w ustawie o finansach publicznych należności cywilnoprawne oraz związany z nimi problem podatku VAT, zasady ich wyceny, zasady dokonywania odpisów aktualizujących należności wątpliwe oraz zasady prezentacji należności budżetowych w sprawozdawczości budżetowej typu „RB” oraz w sprawozdaniu finansowym

Szkolenie 1 dniowe dla wszystkich jednostek sektora finansów publicznych, szczególnie dla państwowych i samorządowych jednostek budżetowych, w tym jednostek dysponujących rachunkami dochodów własnych i funduszami celowymi, samorządowych zakładów budżetowych, ministerstw, urzędów wojewódzkich i administracji zespolonej oraz gmin, powiatów, województw i ich urzędów, a także dla jednostek oświaty, pomocy społecznej, urzędów pracy, zarządów dróg, zarządów transportu miejskiego, administracji zespolonej, inspekcji i inspektoratów, sądów i prokuratury, KAS, RIO, NIK, służb mundurowych i innych zainteresowanych jednostek.

Program

 
  1. Źródła prawa obowiązującego w Polsce a prawo Unii Europejskiej.
  2. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych - definicja transakcji handlowej oraz definicja organu publicznego w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2004/17/WE oraz art. 1 ust. 9 dyrektywy 2004/18/WE.
  3. Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 13 stycznia 2022 roku C-327/20 Pojęcie „transakcji handlowej” i jego analiza – wyjaśnienie dlaczego nie nalicza się kwot 40/70/100 euro jeżeli organ publiczny jest wierzycielem kwoty pieniężnej wobec przedsiębiorstwa, wyjaśnienie dlaczego stosunki między tymi dwoma podmiotami nie wchodzą w zakres pojęcia 'transakcji handlowej', a zatem są wyłączone z zakresu stosowania dyrektywy 2011/7.
  4. Ustawa z dnia 8 marca 2013 roku o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych – odmienna niż w prawie UE definicja transakcji handlowej oraz odmienna definicja zakresu podmiotowego ustawy odwołująca się m.in. do art. 4 ustawy z dnia 11 września 2019 roku - Prawo zamówień publicznych.
  5. Pojęcie i definicja należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny - należności budżetowe o charakterze cywilnoprawnym w świetle przepisów art. 54a-59a ustawy o finansach publicznych i ich przykłady z praktyki.
  6. Pojęcie i definicja należności niepodatkowych o charakterze publicznoprawnym - niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym w świetle przepisów art. 60-67 ustawy o finansach publicznych i ich przykłady z praktyki.
  7. Interpretacja ogólna Nr PT1.8101.3.2019 Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 roku w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego – wyjaśnienie dlaczego Minister Finansów uznał, że w odniesieniu do określonych czynności związanych z realizacją zadań, jednostki samorządu terytorialnego nie występują w roli podatników VAT i tym samym ich wykonywanie nie podlega opodatkowaniu VAT, gdy wykonywanie tych czynności jest podporządkowane ścisłemu reżimowi publiczno-prawnemu, a pobierane opłaty nie mogą być uznane za rzeczywistą równowartość świadczenia.
  8. Przejście z drogi cywilnej / handlowej na administracyjną jako obowiązek ustawowy organów publicznych realizujących zadania publiczne i sposób rozwiązania dylematu naliczania lub nie kwoty 40/70/100 euro oraz naliczania lub nie podatku VAT.
  9. Zakres zastosowania przepisów K.p.a. i Ordynacji podatkowej w sprawach niepodatkowych należności budżetowych, czyli należności budżetowych nieuznanych ani za transakcje handlowe, ani za należności cywilnoprawne.
  10. Ustawa o rachunkowości i nadrzędne zasady rachunkowości budżetowej obowiązujące w jednostkach zajmujących się ustalaniem i poborem należności budżetowych oraz zasady wyceny należności budżetowych na moment początkowy i na moment końcowy/dzień sprawozdawczy.
  11. Polityka rachunkowości w zakresie należności budżetowych dot. zadań własnych i zadań zleconych.
  12. Zasady wyceny należności na dzień ich powstania i na dzień bilansowy / moment sprawozdawczy w świetle przepisów ustawy o rachunkowości i ustawy o finansach publicznych.
  13. Problem wyceny należności budżetowych z podatkiem VAT i ich ujęcia w księgowości i sprawozdawczości budżetowej w kwotach netto – kontrowersyjna broszura MF i kontrowersyjne stanowisko KRRIO oraz odmienne stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości dot. rozrachunków z kontrahentami.
  14. Problem opłat za żywienie (i pobyt) w szkołach, przedszkolach, żłobkach traktowanych jako należności cywilnoprawne, czyli transakcje handlowe, a orzecznictwo polskich sądów administracyjnych uznających owe należności za należności publicznoprawne niepodatkowe w świetle obowiązujących od 1 stycznia 2010 roku przepisów art. 60-67 ustawy o finansach publicznych.
  15. Ujednolicenie zasad księgowań należności budżetowych jako przychodów działalności podstawowej, działalności pozostałej, działalności finansowej oraz jako przychodów przyszłych okresów – wzory księgowań należności głównej, w tym należności z VAT z uwzględnieniem mechanizmu podzielonej płatności, należne odsetki, inne należności uboczne, należności z tytułu zwrotu kosztów sądowych i kosztów egzekucji, umorzenie w całości albo w części, zgony, odroczenie lub rozłożenie na raty, zaniechanie poboru, przeniesienia i przejęcie własności, przedawnienia, kompensaty, itp..
  16. Należności dot. zadań zleconych – problem dotyczący księgowania należności jako zobowiązań w zakresie zadań zleconych, nieprawidłowości związane z księgowaniem funduszu alimentacyjnego, należności z podatkiem VAT dot. gospodarowaniem nieruchomości Skarbu Państwa.
  17. Należności z tytułu zwrotów, refundacji wydatków i świadczeń nienależnie pobranych – problem dotyczący księgowania należności na zwroty i refundacje wydatków budżetowych (stornem czerwonym lub czarnym), wyjaśnienie kiedy można kompensować należności ze zobowiązaniami w rozumieniu art. 498 KC i typowe nieprawidłowości związane z kompensowaniem należności ze zobowiązaniami, kompensata ustawowa a kompensata umowna.
  18. Weryfikacja prawdopodobieństwa uzyskania należności budżetowej - aktualizacja należności budżetowych oraz procedura ustalania odpisu aktualizującego należności budżetowej - zastosowanie Krajowego Standardu Rachunkowości nr 4 „Utrata wartości aktywów”.
  19. Zasady prezentacji należności budżetowych w sprawozdaniach typu ”RB” i w sprawozdaniu finansowym za rok 2024.
  20. Odpowiedzi na pytania.


Prowadzący

Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z 20 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Współautor raportu Banku Światowego "Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)". Autor projektu stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.:WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Współpracownik i działacz Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Konsultant Banku Światowego nr 479364. Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego.



Informacje dodatkowe



Cena:  520 zł +23% VAT - koszt udziału w transmisji on-line jednej  osoby.

Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach on-line, materiały szkoleniowe przesłane mailowo oraz certyfikat BDO.

Jak to działa?
  • Zgłaszamy się do udziału w zajęciach, wypełniając formularz zgłoszeniowy
  • Ok. 3 – 5 dni przed terminem rozpoczęcia pierwszych zajęć, wysyłamy do Państwa indywidualny kod dostępu i link do zajęć 
  • Mailowo przesyłamy Państwu również materiały szkoleniowe
  • Logujecie się Państwo zgodnie z wskazanymi dniami i godzinami szkoleń na podane w mailu dane
  • Podczas szkolenia macie Państwo możliwość zadawania pytań na czacie.

*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.

Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma

*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 2 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.