Skip to main content

Harmonogramowanie i rozliczanie czasu pracy w produkcji 2024/2025 r.

Termin: 18.10.2024 - 18.10.2024
Cena: 720.00 +VAT
Miejsce: Legnica
Qubus Hotel ****
ul. Skarbowa 2

Masz pytanie – skontaktuj się:

  22 543 16 06
  szkolenia@bdo.pl

Cel szkolenia

Szkolenie adresowane do kierowników, leaderów, mistrzów, brygadzistów i pracowników działów personalnych.

Cel szkolenia:
- Poznanie zasad planowania czasu pracy w firmach stosujących równoważny system czasu pracy
- Poznanie konsekwencji podjętych decyzji w zakresie czasu pracy przez osoby planujące czas pracy
- Wskazanie uczestnikom błędów popełnianych w zakresie planowania czasu pracy i jego rozliczania (nadgodzin i pracy w dni wolne od pracy)

 
1.    Co to jest czas pracy?
• Pojęcie czasu pracy
• Systemy czasu pracy: podstawowy
• Okres rozliczeniowy.
• Ewidencjonowanie czasu pracy
2.    Doba pracownicza – jak poradzić sobie z konsekwencjami prawnymi i faktycznymi tego pojęcia
• Czym jest doba pracownicza i jaki ma na nią wpływ harmonogram i faktyczne godziny pracy?
• Dlaczego niektóre godziny pracy nie przypadają w żadnej dobie pracowniczej i jakie są tego konsekwencje?
• Czym jest naruszenie doby pracowniczej i co zrobić, żeby go w firmie nie było – jakie zapisy wprowadzić do  przepisów wewnątrzzakładowych, aby możliwe było naruszanie doby?
• Dlaczego, co do zasady, nie wolno jest planować pracy z naruszeniem doby pracowniczej, ale co zrobić, aby było to dopuszczalne?
• Czym jest odpoczynek dobowy i dlaczego nie zawsze oznacza 11 godzin?
• Jaki wpływ odpoczynek dobowy ma na dobę pracowniczą?
• Kiedy pracownikowi nie można polecić pracy, mimo, że będzie miał zapewnione jedenaście godzin wolnych od pracy?
• Jak doba pracownicza ogranicza możliwość polecania pracownikom pracy nadliczbowej?
• Dlaczego odpoczynek dobowy często powoduje, że za nadgodziny pracownicy otrzymują „podwójną zapłatę”?
• W jakich okolicznościach może być naruszany odpoczynek i o jakich konsekwencjach nie wolno w takim przypadku  zapomnieć?
• Czym jest równoważenie odpoczynku i czego w tym zakresie nie przeczytamy w przepisach?
3.    Tydzień pracy – inny niż tydzień kalendarzowy okres planowania pracy i odpoczynków
• Dlaczego tydzień pracy często mylony jest z tygodniem kalendarzowym i jakie poważne konsekwencje to rodzi
• Do czego służy tydzień pracy i dlaczego u niektórych pracowników to pojęcie nie ma żadnego znaczenia, a u  innych rodzi poważne błędy i konsekwencje?
• W jaki sposób tydzień pracy powoduje, że pracownicy mogą pracować kilkanaście dni z rzędu zgodnie z  przepisami?
• Jak ustalić prawidłowo odpoczynek tygodniowy i ile godzin on powinien trwać w zależności od organizacji pracy?
• Kiedy odpoczynek tygodniowy może być skracany i czy należy go równoważyć?
• Dlaczego, w przypadku niektórych pracowników nie trzeba „przejmować” się planowaniem odpoczynku  tygodniowego?
• Czym charakteryzuje się odpoczynek tygodniowy w przypadku pracy zmianowej?
4.    Odpowiedź na podstawowe pytania osób planujących czas pracy:
• Dlaczego nie mogę zaplanować w grafiku rzeczywistych godzin pracy?
• Czym różni się grafik od planu produkcji?
• Ile godzin mogę zaplanować w skali dnia pracy i jak je rozłożyć?
• Ile dni pod rząd może pracować pracownik.
5.    Wyjścia prywatne a czas pracy
• Czym jest wyjście prywatne i jaki ma wpływ na czas pracy i wynagrodzenie pracownika?
• Czy pracodawca musi udzielać wyjść prywatnych?
• Jakie są możliwości odpracowania wyjścia prywatnego i jakie ma to konsekwencje stosunku do czasu pracy i  prawa pracownika do wynagrodzenia?
• Czy pracodawca musi wyrazić zgodę na odpracowanie wyjścia prywatnego albo może zobowiązać pracownika do takiego odpracowania?
• Kiedy odpracowanie wyjścia prywatnego jest niedopuszczalne?
• Czy można odpracować wyjście prywatne zanim ono nastąpi?
• W jakich przypadkach odpracowanie wyjścia prywatnego spowoduje powstanie nadgodzin jak tego uniknąć?
• Jaką dokumentację pracodawca ma obowiązek tworzyć dla wyjść prywatnych?
6.    Okresy pracy w stałym rozkładzie i harmonogramie czasu pracy – ograniczenia przepisów i ich praktyczne konsekwencje
• Ile minimalnie i maksymalnie godzin pracownik może mieć zaplanowane do przepracowania w dniu pracy w  zależności od stosowanego systemu czasu pracy?
• Ile minimalnie i maksymalnie godzin pracownik może mieć zaplanowane do przepracowania w tygodniu?
• Czy pracownik może mieć zaplanowane więcej niż 40 godzin pracy w tygodniu – zaskakujące konsekwencje obowiązujących przepisów?
• Czy pracownik może mieć zaplanowane więcej niż 48 godzin pracy w tygodniu - zaskakujące konsekwencje obowiązujących przepisów?
• Czym jest zasada przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy i jaki ma wpływ na planowanie pracy w  poszczególnych tygodniach i okresach rozliczeniowych?
• Ile minimalnie i maksymalnie godzin pracownik może mieć zaplanowane do przepracowania w miesiącu?
• Ile minimalnie i maksymalnie godzin pracownik może mieć zaplanowane do przepracowania w okresie rozliczeniowym?
• Jaki wpływ na planowanie pracy ma pojęcie wymiaru czasu pracy?
• Jaki wpływ na wymiar czasu pracy mają święta przypadające w różnych dniach tygodnia?
• Kiedy święto obniża, a kiedy nie obniża wymiaru czasu pracy?
• Dlaczego z tytułu jednego święta – jedni pracownicy będą mieli dodatkowy dzień wolny, a inni nie?
7. Tworzenie harmonogramów czasu pracy po zmianach:
• Planowanie czasu pracy na przyjęty okres rozliczeniowy
• Ustalanie wymiaru czasu pracy na cały i na część okresu rozliczeniowego – w jaki sposób zsynchronizować  nowego pracownika w zespole z czasem pracy osoby kończącej pracę?
• Konstruowanie (uzupełnianie) harmonogramów czasu pracy w poszczególnych systemach czasu pracy dla różnych grup pracowników (kilkubrygadowa organizacja czasu pracy, praca zmianowa),
• Zasady optymalizowania harmonogramów pod kątem ewentualnego polecania pracy w dni wolne i w  godzinach  nadliczbowych;
• Zasady i potrzeba oznaczania “odpowiedniej ilości dni wolnych od pracy”;
• Zasady wprowadzania zmian w zaplanowanym harmonogramie;
• W jaki sposób uregulować zasady czasu pracy w firmie, aby zminimalizować ryzyko popełnienia wykroczenia przez menedżerów
• Jak prawidłowo stworzyć prawidłowy rozkład czasu pracy i jak go wprowadzić do  porządku pracy?
• Czy w harmonogramie planuje się urlopy i długie zwolnienia lekarskie – różne przypadki oraz ich prawne konsekwencje?
• Jak prawidłowo podać harmonogram do wiadomości pracowników?
• Jak prawidłowo podać harmonogram do wiadomości pracownika, który jest na urlopie wypoczynkowym albo zwolnieniu lekarskim?
• Jak prawidłowo przygotować harmonogram czasu pracy i dla jakich pracowników jest on konieczny?
• Z jakim wyprzedzeniem należy podawać harmonogramy czasu pracy do wiadomości pracowników i jak  poinformować pracownika nieobecnego o ogłoszonym harmonogramie czasu pracy?
• W jakich okolicznościach i na jakich warunkach można zmieniać harmonogramy czasu pracy i czy trzeba w tym  zakresie wprowadzać przepisy wewnątrzzakładowe – zaskakujące stanowiska?
• Czy pracownik może nie wyrazić zgody na zmianę harmonogramu czasu pracy?
• Jaki harmonogram powinien być zachowany do kontroli PIP – przed zmianą czy po zmianie?
• Przez jaki okres należy przechowywać harmonogramy czasu pracy - zaskakujące regulacje?
8. Korzyści wynikające z wprowadzenia pracy zmianowej w firmie.
• Zasady planowania i łamania zmian w firmie
• Kiedy można “przesunąć” pracownika na inną zmianę bez naruszenia jego doby pracowniczej.
• Planowanie odpoczynku dobowego i tygodniowego przy pracy zmianowej.
• Jak rozwiązać problem konieczności przejmowania i przekazywania zmian zgodnie z przepisami – jakie zapisy wewnątrzzakładowe mogą sprawić, że przejmowanie i przekazywanie zmiany nie będzie naruszać norm czasu  pracy?
9. W jaki sposób uwzględniać obowiązujące normy czasu pracy?
• Dopuszczalna liczba godzin pracy w skali dnia, tygodnia, miesiąca, okresu rozliczeniowego,
• Jak w praktyce stosować ograniczenia wynikające z przeciętnie 48 godzinnej normy (wraz z nadgodzinami),
• Na czym polega konieczność zapewnienia odpoczynku dobowego i tygodniowego w różnych konfiguracjach zmian.
10. Zasady rekompensaty naruszenia doby pracowniczej.
• Rozliczanie czasu pracy.
• Prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy.
• Indywidualna karta ewidencji czasu pracy.
• Czym jest dzień wolny i jaki ma wpływ na planie czasu pracy w poszczególnych systemach i organizacjach czasu pracy?
• Ile dni wolnych pracownik musi mieć zaplanowane w tygodniu, miesiącu i okresie rozliczeniowym – oraz od czego te liczby zależą?
• Dlaczego w rozkładach i harmonogramach czasu pracy trzeba oznaczać dni wolne od pracy wraz z podaniem tytułów z jakich one przysługują i jak to prawidłowo robić?
• Dlaczego nie każdy dzień dolny w harmonogramie może być uznany za dzień wolny w rozumieniu przepisów  Kodeksu pracy?
11. Zasady pracy w godzinach nadliczbowych i jej rekompensaty.
• Jak oszczędnie wyznaczać pracę w nadgodzinach?
• Nadgodziny, a ich koszt (kiedy 50%, a kiedy 100% dodatek)
• W jaki sposób sprawdzić, czy pracownik przekroczył średniotygodniową normę czasu pracy
• Jak rekompensować pracę w nadgodzinach czasem wolnym?
• Kiedy pracownik może odebrać czas wolny za nadgodziny (w tym samym miesiącu, okresie rozliczeniowym, czy w późniejszym czasie)?
• Wpływ systemu wynagradzania przyjętego w firmie na wynagrodzenie za godziny nadliczbowe
• Czym są godziny nadliczbowe w poszczególnych systemach czasu pracy?
• Czy pracownik może nie wyrazić zgody na godziny nadliczbowe?
• Dlaczego praca w „sobotę”, niedzielę i święta to często nie nadgodziny?
• Jak określić nadgodziny dobowe i jak ustalić za nie rekompensatę?
• Dlaczego nie każda praca poza rozkładem i harmonogramem jest pracą nadliczbową?
• Jak określić nadgodziny tygodniowe i jak ustalić za nie rekompensatę?
• Kiedy i w jakich momentach płacić za nadgodziny w zależności od systemu i okresu rozliczeniowego?
• Jak udzielać czasu wolnego za nadgodziny – różne przypadki i możliwości?
• Jakie są najczęściej popełniane błędy i wykroczenia przy udzielaniu czasu wolnego za nadgodziny i jak ich unikać?
• W jakich przypadkach nie opłaca się udzielać pracownikowi czasu wolnego za nadgodziny, ponieważ jest on droższy niż wynagrodzenie i dodatki?
• Dlaczego wniosek pracownika o wolne za nadgodziny musi być złożony w miesiącu, w którym wystąpiły nadgodziny?
• Czy wolnego na wniosek pracownika można udzielić w innym okresie rozliczeniowym?
• Jakie są konsekwencje zwolnienia lekarskiego przypadającego w terminie, w którym pracownik miał odebrać wolne za nadgodziny?
• Czym są nadgodziny pomiędzy dobami pracowniczymi i jak za nie płacić – zaskakujące niuanse pracy nadliczbowej?
12. Praca w soboty (inne dni wolne z tytułu 5 dniowego tygodnia pracy), niedziele i święta w harmonogramie
• Zasady rekompensowania pracy w dni wolne od pracy.
• W jaki sposób opłacalnie rekompensować pracę w dni wolne od pracy?
• Praca w niedzielę – dodatek 100, czy 200%?
• Dlaczego praca w sobotę często nie stanowi pracy nadliczbowej i jakie powoduje faktycznie konsekwencje?
• Czy pracownik może nie wyrazić zgody na pracę w dniu wolnym wynikającym z pięciodniowego tygodnia pracy??
• Kiedy praca w sobotę stanowi nadgodziny i co się za nie pracownikowi należy?
• Jak zrekompensować pracę w dniu wolnym wynikającym z zasady przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy – dopuszczalne formy i zaskakujące wykroczenia?
• Jak postąpić w sytuacji, gdy pracownik nie chce wolnego za sobotę, aby nie popełnić wykroczenia?
• Czy wolnego za pracę w sobotę można udzielić przed tą sobotą?
• Czy wolnego za sobotę na wniosek pracownika można udzielić po zakończeniu okresu rozliczeniowego?
• Dlaczego nie powinno się oddawać wolnego za sobotę w innym miesiącu – zaskakujące konsekwencje zwiększające znacznie koszty pracodawcy?
13. Zasady rekompensaty pracy w niedziele, święta i dni wolne z tytułu przeciętnie 5 dniowego tygodnia pracy
• Kiedy pracodawca ma obowiązek wyznaczyć inny dzień wolny, a kiedy może zapłacić za przepracowany czas?
• Kiedy można planować pracę w niedziele i święta i od czego to zależy?
• Dlaczego niedziela nie ma nic wspólnego z dobą pracowniczą i jakie to rodzi konsekwencje, trudności i pułapki w  jej rozliczaniu?
• Czy pracownik może nie wyrazić zgody na pracę w niedzielę lub święto?
• Czy pracownicy płac, kadr, marketingu lub inni mogą pracować sporadycznie w niedziele i święta?
• Czy za planowaną w niedzielę pracę należy się dodatkowa rekompensata?
• Dlaczego często praca w niedziele i święta nie stanowi pracy w nadgodzinach i jakie to ma konsekwencje?
• Jak prawidłowo zrekompensować dodatkową pracę w niedziele lub święto i dlaczego jest to łatwiejsze niż  rekompensowanie pracy w sobotę?
• Czy pracodawca może narzucić pracownikowi termin wolnego za niedzielę, czy musi ten termin uzgodnić z  pracownikiem?
• Ile dodatków należy się za pracę w niedzielę i święto?
• Dlaczego nie powinno się oddawać wolnego za niedzielę i święto w innym miesiącu – zaskakujące konsekwencje  zwiększające znacznie koszty pracodawcy?
14. Limity nadgodzin
• Czy istnieje miesięczny limit nadgodzin?
• Jaki jest limit nadgodzin w okresie rozliczeniowym i jakie poważne konsekwencje rodzi?
• Jaki jest roczny limit nadgodzin i z czym się wiąże?
• Dlaczego limit w okresie rozliczeniowym jest ważniejszy i rodzin bardziej poważne konsekwencje niż limit  roczny?
• Jakie ustalić przekroczenie limitu nadgodzin w okresie rozliczeniowym?
• Jakie ustalić przekroczenie rocznego limitu nadgodzin?
• Jakie nadgodziny są wliczane do limitów?
• Kiedy pracę w sobotę, niedzielę lub święto należy wliczyć do limitów nadgodzin, a kiedy tego się nie robi?
• Czy do limitów nadgodzin wliczamy nadgodziny, za które pracownik otrzymał czas wolny?
• Czy można zwiększyć limity nadgodzin w przepisach wewnątrzzakładowych?
15. Urlopy wypoczynkowe w w/w systemach: rodzaje, terminy składania wniosków, urlopy na żądanie, okolicznościowe, opieka, siła wyższa, urlop opiekuńczy itp.

 

Daniel Pałyga
były Inspektor Pracy w Okręgowym Inspektoracie Pracy w Opolu. Wieloletni trener, który przeprowadził ponad 2000 godzin szkoleń. Specjalista z zakresu prawa pracy, legalności zatrudnienia oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Od 1997 związany z szeroko pojętym zarządzaniem ludźmi. Posiada doświadczenie z zakresu stosowania i interpretacji dokonywanych przez organy państwowe oraz najlepszych praktyk stosowanych przez podmioty prywatne.
 

Cena: 

720 zł + 23% VAT - za osobę

680 zł +23% VAT - za osobę przy zgłoszeniu dwóch lub więcej osób z firmy


*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.

Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma

Cena obejmuje:
  • uczestnictwo w szkoleniu
  • materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia - wysłane elektronicznie
  • lunch, serwis kawowy
*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Więcej informacji o hotelu:https://www.qubushotel.com/pl/hotel-legnica/

Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.






 

Pobierz oświadczenie pobierz oświadcznie VAT zgloszeniowy

Dostępne terminy szkoleń

  Termin Miejsce Kod Cena
18.10.2024 - 18.10.2024 Legnica 4804124 720.00 +VAT

 

W przypadku problemów z rejestracją za pośrednictwem strony internetowej zapraszamy do pobrania formularza zgłoszeniowego w formacie .pdf, następnie wypełnienie zgłoszenia i przesłania do nas za pośrednictwem fax lub e-mail

Formularz zgłoszeniowy pobierz formularz zgloszeniowy

Pobierz ofertę w PDF

Harmonogramowanie i rozliczanie czasu pracy w produkcji 2024/2025 r.

Termin: 18.10.2024 - 18.10.2024
Cena: 720.00 +VAT
Miejsce: Legnica

Cel szkolenia

Szkolenie adresowane do kierowników, leaderów, mistrzów, brygadzistów i pracowników działów personalnych.

Cel szkolenia:
- Poznanie zasad planowania czasu pracy w firmach stosujących równoważny system czasu pracy
- Poznanie konsekwencji podjętych decyzji w zakresie czasu pracy przez osoby planujące czas pracy
- Wskazanie uczestnikom błędów popełnianych w zakresie planowania czasu pracy i jego rozliczania (nadgodzin i pracy w dni wolne od pracy)

 

Program

1.    Co to jest czas pracy?
• Pojęcie czasu pracy
• Systemy czasu pracy: podstawowy
• Okres rozliczeniowy.
• Ewidencjonowanie czasu pracy
2.    Doba pracownicza – jak poradzić sobie z konsekwencjami prawnymi i faktycznymi tego pojęcia
• Czym jest doba pracownicza i jaki ma na nią wpływ harmonogram i faktyczne godziny pracy?
• Dlaczego niektóre godziny pracy nie przypadają w żadnej dobie pracowniczej i jakie są tego konsekwencje?
• Czym jest naruszenie doby pracowniczej i co zrobić, żeby go w firmie nie było – jakie zapisy wprowadzić do  przepisów wewnątrzzakładowych, aby możliwe było naruszanie doby?
• Dlaczego, co do zasady, nie wolno jest planować pracy z naruszeniem doby pracowniczej, ale co zrobić, aby było to dopuszczalne?
• Czym jest odpoczynek dobowy i dlaczego nie zawsze oznacza 11 godzin?
• Jaki wpływ odpoczynek dobowy ma na dobę pracowniczą?
• Kiedy pracownikowi nie można polecić pracy, mimo, że będzie miał zapewnione jedenaście godzin wolnych od pracy?
• Jak doba pracownicza ogranicza możliwość polecania pracownikom pracy nadliczbowej?
• Dlaczego odpoczynek dobowy często powoduje, że za nadgodziny pracownicy otrzymują „podwójną zapłatę”?
• W jakich okolicznościach może być naruszany odpoczynek i o jakich konsekwencjach nie wolno w takim przypadku  zapomnieć?
• Czym jest równoważenie odpoczynku i czego w tym zakresie nie przeczytamy w przepisach?
3.    Tydzień pracy – inny niż tydzień kalendarzowy okres planowania pracy i odpoczynków
• Dlaczego tydzień pracy często mylony jest z tygodniem kalendarzowym i jakie poważne konsekwencje to rodzi
• Do czego służy tydzień pracy i dlaczego u niektórych pracowników to pojęcie nie ma żadnego znaczenia, a u  innych rodzi poważne błędy i konsekwencje?
• W jaki sposób tydzień pracy powoduje, że pracownicy mogą pracować kilkanaście dni z rzędu zgodnie z  przepisami?
• Jak ustalić prawidłowo odpoczynek tygodniowy i ile godzin on powinien trwać w zależności od organizacji pracy?
• Kiedy odpoczynek tygodniowy może być skracany i czy należy go równoważyć?
• Dlaczego, w przypadku niektórych pracowników nie trzeba „przejmować” się planowaniem odpoczynku  tygodniowego?
• Czym charakteryzuje się odpoczynek tygodniowy w przypadku pracy zmianowej?
4.    Odpowiedź na podstawowe pytania osób planujących czas pracy:
• Dlaczego nie mogę zaplanować w grafiku rzeczywistych godzin pracy?
• Czym różni się grafik od planu produkcji?
• Ile godzin mogę zaplanować w skali dnia pracy i jak je rozłożyć?
• Ile dni pod rząd może pracować pracownik.
5.    Wyjścia prywatne a czas pracy
• Czym jest wyjście prywatne i jaki ma wpływ na czas pracy i wynagrodzenie pracownika?
• Czy pracodawca musi udzielać wyjść prywatnych?
• Jakie są możliwości odpracowania wyjścia prywatnego i jakie ma to konsekwencje stosunku do czasu pracy i  prawa pracownika do wynagrodzenia?
• Czy pracodawca musi wyrazić zgodę na odpracowanie wyjścia prywatnego albo może zobowiązać pracownika do takiego odpracowania?
• Kiedy odpracowanie wyjścia prywatnego jest niedopuszczalne?
• Czy można odpracować wyjście prywatne zanim ono nastąpi?
• W jakich przypadkach odpracowanie wyjścia prywatnego spowoduje powstanie nadgodzin jak tego uniknąć?
• Jaką dokumentację pracodawca ma obowiązek tworzyć dla wyjść prywatnych?
6.    Okresy pracy w stałym rozkładzie i harmonogramie czasu pracy – ograniczenia przepisów i ich praktyczne konsekwencje
• Ile minimalnie i maksymalnie godzin pracownik może mieć zaplanowane do przepracowania w dniu pracy w  zależności od stosowanego systemu czasu pracy?
• Ile minimalnie i maksymalnie godzin pracownik może mieć zaplanowane do przepracowania w tygodniu?
• Czy pracownik może mieć zaplanowane więcej niż 40 godzin pracy w tygodniu – zaskakujące konsekwencje obowiązujących przepisów?
• Czy pracownik może mieć zaplanowane więcej niż 48 godzin pracy w tygodniu - zaskakujące konsekwencje obowiązujących przepisów?
• Czym jest zasada przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy i jaki ma wpływ na planowanie pracy w  poszczególnych tygodniach i okresach rozliczeniowych?
• Ile minimalnie i maksymalnie godzin pracownik może mieć zaplanowane do przepracowania w miesiącu?
• Ile minimalnie i maksymalnie godzin pracownik może mieć zaplanowane do przepracowania w okresie rozliczeniowym?
• Jaki wpływ na planowanie pracy ma pojęcie wymiaru czasu pracy?
• Jaki wpływ na wymiar czasu pracy mają święta przypadające w różnych dniach tygodnia?
• Kiedy święto obniża, a kiedy nie obniża wymiaru czasu pracy?
• Dlaczego z tytułu jednego święta – jedni pracownicy będą mieli dodatkowy dzień wolny, a inni nie?
7. Tworzenie harmonogramów czasu pracy po zmianach:
• Planowanie czasu pracy na przyjęty okres rozliczeniowy
• Ustalanie wymiaru czasu pracy na cały i na część okresu rozliczeniowego – w jaki sposób zsynchronizować  nowego pracownika w zespole z czasem pracy osoby kończącej pracę?
• Konstruowanie (uzupełnianie) harmonogramów czasu pracy w poszczególnych systemach czasu pracy dla różnych grup pracowników (kilkubrygadowa organizacja czasu pracy, praca zmianowa),
• Zasady optymalizowania harmonogramów pod kątem ewentualnego polecania pracy w dni wolne i w  godzinach  nadliczbowych;
• Zasady i potrzeba oznaczania “odpowiedniej ilości dni wolnych od pracy”;
• Zasady wprowadzania zmian w zaplanowanym harmonogramie;
• W jaki sposób uregulować zasady czasu pracy w firmie, aby zminimalizować ryzyko popełnienia wykroczenia przez menedżerów
• Jak prawidłowo stworzyć prawidłowy rozkład czasu pracy i jak go wprowadzić do  porządku pracy?
• Czy w harmonogramie planuje się urlopy i długie zwolnienia lekarskie – różne przypadki oraz ich prawne konsekwencje?
• Jak prawidłowo podać harmonogram do wiadomości pracowników?
• Jak prawidłowo podać harmonogram do wiadomości pracownika, który jest na urlopie wypoczynkowym albo zwolnieniu lekarskim?
• Jak prawidłowo przygotować harmonogram czasu pracy i dla jakich pracowników jest on konieczny?
• Z jakim wyprzedzeniem należy podawać harmonogramy czasu pracy do wiadomości pracowników i jak  poinformować pracownika nieobecnego o ogłoszonym harmonogramie czasu pracy?
• W jakich okolicznościach i na jakich warunkach można zmieniać harmonogramy czasu pracy i czy trzeba w tym  zakresie wprowadzać przepisy wewnątrzzakładowe – zaskakujące stanowiska?
• Czy pracownik może nie wyrazić zgody na zmianę harmonogramu czasu pracy?
• Jaki harmonogram powinien być zachowany do kontroli PIP – przed zmianą czy po zmianie?
• Przez jaki okres należy przechowywać harmonogramy czasu pracy - zaskakujące regulacje?
8. Korzyści wynikające z wprowadzenia pracy zmianowej w firmie.
• Zasady planowania i łamania zmian w firmie
• Kiedy można “przesunąć” pracownika na inną zmianę bez naruszenia jego doby pracowniczej.
• Planowanie odpoczynku dobowego i tygodniowego przy pracy zmianowej.
• Jak rozwiązać problem konieczności przejmowania i przekazywania zmian zgodnie z przepisami – jakie zapisy wewnątrzzakładowe mogą sprawić, że przejmowanie i przekazywanie zmiany nie będzie naruszać norm czasu  pracy?
9. W jaki sposób uwzględniać obowiązujące normy czasu pracy?
• Dopuszczalna liczba godzin pracy w skali dnia, tygodnia, miesiąca, okresu rozliczeniowego,
• Jak w praktyce stosować ograniczenia wynikające z przeciętnie 48 godzinnej normy (wraz z nadgodzinami),
• Na czym polega konieczność zapewnienia odpoczynku dobowego i tygodniowego w różnych konfiguracjach zmian.
10. Zasady rekompensaty naruszenia doby pracowniczej.
• Rozliczanie czasu pracy.
• Prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy.
• Indywidualna karta ewidencji czasu pracy.
• Czym jest dzień wolny i jaki ma wpływ na planie czasu pracy w poszczególnych systemach i organizacjach czasu pracy?
• Ile dni wolnych pracownik musi mieć zaplanowane w tygodniu, miesiącu i okresie rozliczeniowym – oraz od czego te liczby zależą?
• Dlaczego w rozkładach i harmonogramach czasu pracy trzeba oznaczać dni wolne od pracy wraz z podaniem tytułów z jakich one przysługują i jak to prawidłowo robić?
• Dlaczego nie każdy dzień dolny w harmonogramie może być uznany za dzień wolny w rozumieniu przepisów  Kodeksu pracy?
11. Zasady pracy w godzinach nadliczbowych i jej rekompensaty.
• Jak oszczędnie wyznaczać pracę w nadgodzinach?
• Nadgodziny, a ich koszt (kiedy 50%, a kiedy 100% dodatek)
• W jaki sposób sprawdzić, czy pracownik przekroczył średniotygodniową normę czasu pracy
• Jak rekompensować pracę w nadgodzinach czasem wolnym?
• Kiedy pracownik może odebrać czas wolny za nadgodziny (w tym samym miesiącu, okresie rozliczeniowym, czy w późniejszym czasie)?
• Wpływ systemu wynagradzania przyjętego w firmie na wynagrodzenie za godziny nadliczbowe
• Czym są godziny nadliczbowe w poszczególnych systemach czasu pracy?
• Czy pracownik może nie wyrazić zgody na godziny nadliczbowe?
• Dlaczego praca w „sobotę”, niedzielę i święta to często nie nadgodziny?
• Jak określić nadgodziny dobowe i jak ustalić za nie rekompensatę?
• Dlaczego nie każda praca poza rozkładem i harmonogramem jest pracą nadliczbową?
• Jak określić nadgodziny tygodniowe i jak ustalić za nie rekompensatę?
• Kiedy i w jakich momentach płacić za nadgodziny w zależności od systemu i okresu rozliczeniowego?
• Jak udzielać czasu wolnego za nadgodziny – różne przypadki i możliwości?
• Jakie są najczęściej popełniane błędy i wykroczenia przy udzielaniu czasu wolnego za nadgodziny i jak ich unikać?
• W jakich przypadkach nie opłaca się udzielać pracownikowi czasu wolnego za nadgodziny, ponieważ jest on droższy niż wynagrodzenie i dodatki?
• Dlaczego wniosek pracownika o wolne za nadgodziny musi być złożony w miesiącu, w którym wystąpiły nadgodziny?
• Czy wolnego na wniosek pracownika można udzielić w innym okresie rozliczeniowym?
• Jakie są konsekwencje zwolnienia lekarskiego przypadającego w terminie, w którym pracownik miał odebrać wolne za nadgodziny?
• Czym są nadgodziny pomiędzy dobami pracowniczymi i jak za nie płacić – zaskakujące niuanse pracy nadliczbowej?
12. Praca w soboty (inne dni wolne z tytułu 5 dniowego tygodnia pracy), niedziele i święta w harmonogramie
• Zasady rekompensowania pracy w dni wolne od pracy.
• W jaki sposób opłacalnie rekompensować pracę w dni wolne od pracy?
• Praca w niedzielę – dodatek 100, czy 200%?
• Dlaczego praca w sobotę często nie stanowi pracy nadliczbowej i jakie powoduje faktycznie konsekwencje?
• Czy pracownik może nie wyrazić zgody na pracę w dniu wolnym wynikającym z pięciodniowego tygodnia pracy??
• Kiedy praca w sobotę stanowi nadgodziny i co się za nie pracownikowi należy?
• Jak zrekompensować pracę w dniu wolnym wynikającym z zasady przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy – dopuszczalne formy i zaskakujące wykroczenia?
• Jak postąpić w sytuacji, gdy pracownik nie chce wolnego za sobotę, aby nie popełnić wykroczenia?
• Czy wolnego za pracę w sobotę można udzielić przed tą sobotą?
• Czy wolnego za sobotę na wniosek pracownika można udzielić po zakończeniu okresu rozliczeniowego?
• Dlaczego nie powinno się oddawać wolnego za sobotę w innym miesiącu – zaskakujące konsekwencje zwiększające znacznie koszty pracodawcy?
13. Zasady rekompensaty pracy w niedziele, święta i dni wolne z tytułu przeciętnie 5 dniowego tygodnia pracy
• Kiedy pracodawca ma obowiązek wyznaczyć inny dzień wolny, a kiedy może zapłacić za przepracowany czas?
• Kiedy można planować pracę w niedziele i święta i od czego to zależy?
• Dlaczego niedziela nie ma nic wspólnego z dobą pracowniczą i jakie to rodzi konsekwencje, trudności i pułapki w  jej rozliczaniu?
• Czy pracownik może nie wyrazić zgody na pracę w niedzielę lub święto?
• Czy pracownicy płac, kadr, marketingu lub inni mogą pracować sporadycznie w niedziele i święta?
• Czy za planowaną w niedzielę pracę należy się dodatkowa rekompensata?
• Dlaczego często praca w niedziele i święta nie stanowi pracy w nadgodzinach i jakie to ma konsekwencje?
• Jak prawidłowo zrekompensować dodatkową pracę w niedziele lub święto i dlaczego jest to łatwiejsze niż  rekompensowanie pracy w sobotę?
• Czy pracodawca może narzucić pracownikowi termin wolnego za niedzielę, czy musi ten termin uzgodnić z  pracownikiem?
• Ile dodatków należy się za pracę w niedzielę i święto?
• Dlaczego nie powinno się oddawać wolnego za niedzielę i święto w innym miesiącu – zaskakujące konsekwencje  zwiększające znacznie koszty pracodawcy?
14. Limity nadgodzin
• Czy istnieje miesięczny limit nadgodzin?
• Jaki jest limit nadgodzin w okresie rozliczeniowym i jakie poważne konsekwencje rodzi?
• Jaki jest roczny limit nadgodzin i z czym się wiąże?
• Dlaczego limit w okresie rozliczeniowym jest ważniejszy i rodzin bardziej poważne konsekwencje niż limit  roczny?
• Jakie ustalić przekroczenie limitu nadgodzin w okresie rozliczeniowym?
• Jakie ustalić przekroczenie rocznego limitu nadgodzin?
• Jakie nadgodziny są wliczane do limitów?
• Kiedy pracę w sobotę, niedzielę lub święto należy wliczyć do limitów nadgodzin, a kiedy tego się nie robi?
• Czy do limitów nadgodzin wliczamy nadgodziny, za które pracownik otrzymał czas wolny?
• Czy można zwiększyć limity nadgodzin w przepisach wewnątrzzakładowych?
15. Urlopy wypoczynkowe w w/w systemach: rodzaje, terminy składania wniosków, urlopy na żądanie, okolicznościowe, opieka, siła wyższa, urlop opiekuńczy itp.

 

Prowadzący

Daniel Pałyga
były Inspektor Pracy w Okręgowym Inspektoracie Pracy w Opolu. Wieloletni trener, który przeprowadził ponad 2000 godzin szkoleń. Specjalista z zakresu prawa pracy, legalności zatrudnienia oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Od 1997 związany z szeroko pojętym zarządzaniem ludźmi. Posiada doświadczenie z zakresu stosowania i interpretacji dokonywanych przez organy państwowe oraz najlepszych praktyk stosowanych przez podmioty prywatne.
 

Informacje dodatkowe


Cena: 

720 zł + 23% VAT - za osobę

680 zł +23% VAT - za osobę przy zgłoszeniu dwóch lub więcej osób z firmy


*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.

Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma

Cena obejmuje:
  • uczestnictwo w szkoleniu
  • materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia - wysłane elektronicznie
  • lunch, serwis kawowy
*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Więcej informacji o hotelu:https://www.qubushotel.com/pl/hotel-legnica/

Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.