Planowanie i rozliczanie czasu pracy z uwzględnieniem projektu zmian przepisów na 2024 oraz wybrane zmiany w prawie pracy w 2024r.
Termin: 12.06.2024 - 13.06.2024
Cena: 1340.00 +VAT
Miejsce: Poznań
Cel szkolenia
Cele i korzyściZapoznanie pracodawców i jego pracowników z nowymi uregulowaniami oraz odpowiedź na kluczowe pytania dzięki, którym pracodawca i jego pracownicy pozyskają wiedzę o wybranym zakresie wprowadzonych w 2024r. zmian w zakresie prawa pracy oraz na temat Dyrektywy o jawności wynagrodzeń. Państwa członkowskie UE mają 3 lata na wdrożenie przepisów wynikających z dyrektywy – termin upływa 7 czerwca 2026 r. jednakże już teraz pracodawcy powinny się zapoznać i zacząć się przygotowywać na wyzwania którym muszą sprostać, aby postępować zgodnie z jej wymogami.
Adresacipracodawcy, pracownicy działów kadrowych, wszyscy zainteresowani
Program
I dzień – Czas pracy1. Podstawowe definicje z zakresu czasu pracy
• czas pracy
• doba pracownicza
• tydzień
• rozkład czasu pracy
• okres rozliczeniowy
• odpoczynki
• przerwy w pracy, z uwzględnieniem zmian od 26.04.2023 r.
• czterodniowy i 35-godzinny tydzień pracy
• prawo do bycia offline
2. Wymiar czasu pracy, systemy, rozkłady i okresy rozliczeniowe czasu pracy
• wymiar czasu pracy w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy
• obowiązkowe zapisy dotyczące czasu pracy w umowach o pracę zawieranych na część etatu
• normy czasu pracy w informacji o dodatkowych warunkach zatrudnienia
• rodzaje systemów czasu pracy i zasady ich wprowadzania
• ruchomy i elastyczny czas pracy – nowe rozkłady czasu pracy, zasady wprowadzania i stosowania
3. Praca w godzinach nadliczbowych i w dniach wolnych od pracy
• definicja godzin nadliczbowych
• ustalanie godzin nadliczbowych z tytułu przekroczenia normy dobowej i tygodniowej
• godziny ponadwymiarowe i nadliczbowe niepełnoetatowców
• rekompensata pracy w godzinach nadliczbowych – czas wolny oraz dni wolne
• dopuszczalność finansowej rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych
• rozliczanie godzin nadliczbowych a okres rozliczeniowy
• ograniczone nadgodziny
4. Praca w niedziele i święta
• dopuszczalność pracy w niedziele i święta, z uwzględnieniem zmian wprowadzonych w grudniu 2023 r.
• rozliczanie pracy w niedziele i święta
• praca w niedziele i święta a zasada 5-dniowego tygodnia pracy
• praca w niedziele i święta a godziny nadliczbowe z tytułu przekroczenia normy dobowej i tygodniowej
5. Praca w porze nocnej
• definicja pory nocnej i zasady jej wprowadzania w zakładzie pracy
• pracownik pracujący w nocy
• zakazy w zakresie pracy w porze nocnej
• pora nocna a nadgodziny
• rozliczenie finansowe pracy w porze nocnej – dodatki ustawowe i wewnątrzzakładowe
6. Dyżur
• pojęcie dyżuru
• dopuszczalność dyżuru
• dyżur a godziny nadliczbowe
7. Wyjścia prywatne
• wniosek o wyjście prywatne
• możliwość i zasady odpracowania wyjścia prywatnego
• odpracowanie oraz nieodpracowanie wyjścia prywatnego a prawidłowe rozliczenie wynagrodzenia
8. Planowanie i rozliczenie czasu pracy
• planowanie czasu pracy w różnych systemach czasu pracy i w różnych okresach rozliczeniowych
• harmonogramy czasu pracy: zasady sporządzania przy uwzględnieniu obowiązującego nominału, odpoczynków dobowych i tygodniowych, zasada 5-dniowego tygodnia
• plan pracy, a rozliczenie czasu faktycznie przepracowanego
• wpływ zwolnienia lekarskiego na rozliczenie czasu pracy
• urlop wypoczynkowy, a zmiana grafiku/harmonogramu czasu pracy
• rozliczenia czasu pracy w przypadku nieprzepracowania przez pracownika pełnego okresu rozliczeniowego
9. Czas pracy a szkolenia, w tym szkolenia bhp, badania lekarskie i podróże służbowe – jak prawidłowo rozliczyć czas pracy pracownika
10. Czas pracy pracowników niepełnosprawnych
11. Dokumentowanie czasu pracy po 1 stycznia 2019 r.
• Listy obecności i elektroniczna rejestracja pobytu na terenie zakładu pracy, a karta ewidencji czasu pracy
• Zasady i forma prowadzenia ewidencji czasu pracy – dodatkowe wymogi
• Przechowywanie dokumentacji z zakresu czasu pracy
12. Konsekwencje naruszania przepisów o czasie pracy dla pracownika i dla pracodawcy
• Kary porządkowe wymierzane przez pracodawcę dla pracowników nieprzestrzegających przepisów o czasie pracy
• Obowiązki oraz zakres odpowiedzialności: pracodawcy, kierowników/dowódców zmiany / brygadzistów z tytułu niewłaściwej organizacji i rozliczenia czasu pracy podległych pracowników (odpowiedzialność porządkowa, odpowiedzialność karna)
13. Najczęściej popełniane błędy w zakresie planowani i rozliczania czasu pracy, jak ich uniknąć
II dzień – Prawo pracy1. Nowe obowiązki pracodawcy w zakresie organizacji stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe
• Pojęcia określone w rozporządzeniu
• Wyłączenie stosowania przepisów rozporządzenia
• Obowiązki pracodawcy
• Minimalne wymagania BHP i ergonomii na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe
2. Dofinansowanie do soczewek kontaktowych
• a) Co zmienia się w przepisach w zakresie szkieł kontaktowych?
3. Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu – nowe wyłączenia
• Dodatek za szczególne warunki pracy
4. Korzystne zmiany w emeryturach pomostowych
• Kto będzie miał prawo do emerytury pomostowej od 2024r.
• Kiedy prawo do emerytury pomostowej zostanie zawieszone ?
5. Zmiany w zakresie opłat w postępowaniu sądowym w sprawach pracowniczych
• Co się zmieniło?
• Kiedy pracownik będzie musiał wnieść opłatę sądową?
6. Obowiązek dalszego zatrudniania pracownika do czasu prawomocnego zakończenia postępowania sądowego
• Kiedy sąd orzeka o dalszym zatrudnieniu pracownika do czasu prawomocnego zakończenia postępowania sądowego?
7) Pracownicy podlegający szczególnej ochronie z dodatkowym zabezpieczeniem
• kogo dotyczy ?
• na czym polega?
• co może zrobić pracodawca?
8) Dyrektywa o jawności wynagrodzeń
• czego dotyczy nowa dyrektywa unijna?
• kiedy i co czeka pracodawcę ?
Prowadzący
Małgorzata KlowanAbsolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Szczecińskiego (1995-2000), w latach 1998-2000 i 2002-2003 pracowała jako inspektor w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Szczecinie w Wydziale Obsługi Prawnej, były pracownik Państwowej Inspekcji Pracy - Okręgowy Inspektorat Pracy w Szczecinie, w latach 2004-2017 na stanowiskach inspektora pracy, starszego inspektora pracy i starszego inspektora pracy - specjalisty. Od 2004 roku czynny wykładowca i trener szkoleń w zakresie szkoleń z prawa pracy w różnych formach edukacyjnych, adresowanych do różnych grup zawodowych, a także związków zawodowych, m.in. prowadzi kursy specjalistów personalnych i działów kadr i płac, dotyczące czasu pracy i wynagrodzeń, prawo pracy dla menadżerów, kadr zarządzających i pracodawców.
Beata Kozakowska-Burdzińskaradca prawny, wykładowca prawa w szkole wyższej i trener z uprawnieniami pedagogicznymi. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z prawem pracy, czasem pracy i dokumentacją pracowniczą. Jej szkolenia to idealne połączenie praktyki dnia codziennego z najnowszym orzecznictwem.
Informacje dodatkowe
Cena: 1340 zł + 23% VAT - za osobę
Istnieje możliwość udziału w wybranym dniu szkolenia.
Cena za udział w 1 dniu szkoleniu: 720 zł +23% VAT*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznychUczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-formaCena obejmuje:- uczestnictwo w szkoleniu
- materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia - wysłane elektronicznie
- lunch, serwis kawowy
*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.Więcej informacji o hotelu:
https://all.accor.com/hotel/3393/index.pl.shtmlWarunki rezygnacji:Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na
7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.