Zmiany w zatrudnieniu pracowników w 2025 roku
Termin: 16.05.2025 - 23.05.2025
Cena: 7290.00 zł 6490 zł
Miejsce: Turcja, Kusadasi
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest zgłębienie wiedzy z zakresu najważniejszych zmian w prawie pracy w 2025 roku, zawierania umów cywilnoprawnych, z uwzględnieniem jednoczesnego zatrudnienia na podstawie różnych stosunków prawnych oraz kwestie związane z oskładkowaniem kilku umów oraz przybliżenie praktycznego zastosowania obowiązujących przepisów w kadrach. Na podstawie praktycznych przykładów rozwiązanych zostanie wiele problemów wynikających ze stosowania nowych przepisów dotyczących prawa pracy w 2025 roku.
Profil uczestnika:
• Pracownicy działów kadrowo-płacowych,
• Absolwenci kursów kadrowo-płacowych od podstaw,
• Wszyscy zainteresowani pogłębieniem swojej wiedzy z zakresu prawa pracy, umów cywilnoprawnych oraz ochrony danych osobowych.
Program
Zmiany w prawie pracy
1. Zaktualizowany katalog danych osobowych w procesach rekrutacyjnych i zatrudnienia - co zmieni się w 2025 roku?
a) omówienie danych osobowych, które możemy żądać od kandydata do pracy i samego pracownika w związku z nawiązaniem stosunku pracy;
b) udostępnianie danych osobowych w celach prowadzonego ZFŚS.
2. Zmiany w prowadzeniu akt osobowych i dokumentacji pracowniczej
3. Zmiany w Prawie Pracy – podstawy wdrożenia Dyrektywy work-life balance
4. Nowy stosunek do urlopów w 2025 roku.
a) dłuższy urlop rodzicielski
b) urlop opiekuńczy - 5 dni na opiekę nad dzieckiem lub członkiem rodziny
5. Zmiany w zasiłkach macierzyńskich
a) 70 % zasiłku macierzyńskiego
6. Nowe formy zwolnienia z pracy w 2025
a) zwolnienie z pracy z powodu siły wyższej
7. Całkiem nowe formy organizacji pracy
a) elastyczna organizacja pracy
8. Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji pracowniczej w 2025 roku
a) akta osobowe prowadzone w 2025
b) możliwość przechowywania dokumentów w innym porządku niż chronologicznym;
c) poszerzenie wykazu dokumentów przechowywanych w poszczególnych częściach akt osobowych (skierowania na badania, wnioski urlopowe);
d) szczegółowy katalog dokumentacji pracowniczej
e) okres wdrożenia przez pracodawców zmian wynikających z obowiązujących przepisów.
9. Doręczanie informacji o możliwości odbioru dokumentacji pracowniczej.
10. Wydawanie kopii dokumentacji pracowniczej
11. Zmiany przepisów ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją w 2025 roku
12. Nowe obowiązki pracodawców w zakresie Ubezpieczeń Społecznych
13. Zmiana formy wypłaty wynagrodzenia
14. Zmiany związane z zatrudnianiem pracowników w 2025 oraz jak się do nich przygotować
a) nowe zasady zatrudniania na okres próbny
b) nowe zasady zatrudniania na czas określony
c) możliwość jednoczesnego zatrudniania na podstawie wielu umów o pracę
d) nowa treść umowy o pracę – jakie nowe elementy się pojawią?
e) jakie zmiany powinny pojawić się w treści świadectwa pracy?
f) zatrudnianie w niepełnym wymiarze- nowe zasady
g) szkolenia a czas pracy – nowe zasady
h) wnioski pracownika o zmianę warunków pracy i płacy – kiedy pracownik będzie mógł wystąpić z wnioskiem?
i) zapewnienie prawa pracownika do równoległego zatrudnienia oraz prawo do złożenia wniosku o bezpieczne warunki pracy
j) zapewnienie prawa pracownika do nieodpłatnego szkolenia niezbędnego do wykonywania określonego rodzaju pracy lub do wykonywania pracy na określonym stanowisku
k) w jakich przypadkach będzie niezbędna przyczyna wypowiedzenia umowy o pracę?
l) czy każde wypowiedzenie będzie trzeba konsultować ze związkiem zawodowym?
m) możliwość zaskarżenia powodów zwolnienia pracownika do sądu
n) w jaki sposób pracodawca będzie musiał informować o polityce awansowania pracowników?
o) jakie zmiany zostaną wprowadzone w przepisach dotyczących dyskryminacji?
p) jakie wnioski i dokumenty będą mogły być składane elektronicznie?
15. Ogólne przepisy o rozwiązaniu umowy o pracę – praktyka na rok 2025!!!
a) Rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem;
b) Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia.
16. Świadectwo pracy
a) terminy na wydanie świadectwa pracy;
b) żądanie wydania świadectwa pracy przez pracownika;
c) treść świadectwa pracy.
17. Zmiany w zakresie pracy zdalnej w 2025 roku
18. Czas pracy w 2025 roku
a) systemy czasu pracy - zasady ich stosowania i rozliczania;
b) ewidencje czasu pracy;
c) wyjścia służbowe i prywatne;
d) samowolne opuszczenie miejsca pracy;
e) delegacje;
f) urlopy;
g) elementy praktyczne rozliczania czasu pracy w 2025 roku.
19. Zmiany w zakresie kontrolowania trzeźwości pracowników – jak praktycznie podejść do tematu w roku 2025?
a) badanie trzeźwości a kontrola trzeźwości;
b) kiedy i na jakiej podstawie możemy kontrolować trzeźwość pracowników?
20. Dokumentacja kadrowa w kontekście obowiązywania rozporządzenia RODO na bazie najnowszych wyjaśnień Urzędu Ochrony Danych Osobowych
21. Zmiany przepisów dotyczące zakresu obowiązkowej informacji związanej z zatrudnieniem nowych pracowników
a) treść informacji o warunkach zatrudnienia
b) termin na przekazanie informacji pracownikom
c) sposób i forma przekazywania pracownikowi informacji
d) obowiązujący pracownika dobowy i tygodniowy wymiar czasu pracy
e) przysługujące pracownikowi przerwy w pracy
f) przysługujący pracownikowi dobowy i tygodniowy odpoczynek
g) zasady dotyczące przerw w godzinach nadliczbowych i rekompensata
h) zasady przechodzenia ze zmiany na zmianę – w przypadku pracy zmianowej
i) zasady dotyczące przemieszczania się między miejscami wykonywania pracy – w przypadku kilku miejsc wykonywania pracy
j) składniki wynagrodzenia inne niż określone w umowie o pracę oraz świadczenia pieniężne lub rzeczowe
k) wymiar przysługującego pracownikowi płatnego urlopu, w szczególności wypoczynkowego oraz procedur jego przyznawania i ustalania
l) obowiązująca procedura rozwiązywania stosunku pracy – w tym wymogi formalne, długość okresów wypowiedzenia oraz termin odwołania się do sądu pracy
m) prawo pracownika do szkoleń – ogólne zasady polityki szkoleniowej pracodawcy
n) układ zbiorowy pracy lub inne porozumienie zbiorowe, którym pracodawca jest objęty
o) obowiązek poinformowania pracowników o nazwie instytucji, do której wpływają składki na ubezpieczenia społeczne
p) obowiązek informowania o każdorazowej zmianie adresu siedziby pracodawcy.
22. Rozszerzenie informacji o warunkach zatrudnienia w przypadku pracy zdalnej
a) określenie jednostki organizacyjnej pracodawcy, w której strukturze znajduje się stanowisko pracy pracownika wykonującego pracę zdalną
b) wskazanie osoby lub organu odpowiedzialnych za współpracę z pracownikiem wykonującym pracę zdalną oraz upoważnionych do przeprowadzenia kontroli w miejscu wykonywania pracy zdalnej.
23. Skutki dla pracodawcy nieprzekazania pracownikom informacji o warunkach zatrudnienia – sankcje za nieudzielenie prawidłowych informacji.
24. Przedstawienie i omówienie przykładowej nowej informacji o warunkach zatrudnienia w zakładzie, w którym funkcjonuje regulamin pracy.
Umowy cywilnoprawne
1. Rodzaje umów cywilnoprawnych w 2025 roku:
a) Umowa zlecenia – co nowego?
b) Umowa o dzieło – zmiany w 2025 roku.
c) Umowy i kontrakty handlowe z uwzględnieniem najnowszych zmian.
2. Ubezpieczenia zleceniobiorców w 2025 roku:
a) Umowa zlecenia z własnym pracownikiem lub na rzecz własnego pracodawcy.
b) Umowa zlecenia z pracownikiem innej firmy.
c) Umowa zlecenia z pracownikami własnymi lub obcymi korzystającymi z urlopu bezpłatnego lub wychowawczego.
d) Umowa zlecenia z własnym pracownikiem w trakcie urlopu macierzyńskiego lub rodzicielskiego.
e) Umowa zlecenia z emerytem/ rencistą.
f) Umowa zlecenia z osobą świadczącą usługi w ramach kilku umów zlecenia.
g) Umowa zlecenia z osobą uczącą się do 26 roku życia.
h) Umowa zlecenia dla członka Rady Nadzorczej.
i) Umowa zlecenia z osobą prowadzącą działalność gospodarczą.
3. Zasady podlegania pod ubezpieczenia społeczne osób świadczących usługi na podstawie umowy o dzieło w 2025 roku:
a) Umowa o dzieło z własnym pracownikiem.
b) Umowa o dzieło z pozostałymi osobami.
4. Płatnik składek a zgłaszający do ubezpieczeń – najnowsze uprawnienia ZUS:
a) Różnice między płatnikiem składek, a zgłaszającym do ubezpieczeń.
b) Kompetencje ZUS w zakresie ustalania płatnika składek przy zbiegu tytułów do ubezpieczenia.
c) Konsekwencje zmiany podmiotu zgłaszającego do ubezpieczeń na płatnika składek.
5. Umowy zlecenia – rozliczanie świadczeń – zasady i schemat działania w 2025 roku:
a) Zasady ustalania wysokości przysługującego wynagrodzenia.
b) Konsekwencje wprowadzenia minimalnej stawki godzinowej.
c) Konsekwencje zmian w zakresie terminu zapłaty za świadczone usługi – jak prawidłowo po zmianach rozliczać umowy zawarte na okres dłuższy jak 1 miesiąc?
d) Ustalanie wysokości składek na ubezpieczenia społeczne.
e) Limit podstawy składek.
f) Świadczenia zwolnione ze składek.
g) Zaliczka na podatek dochodowy z uwzględnieniem najnowszych zmian.
h) Ustalanie kosztów uzyskania przychodu.
i) Zryczałtowany podatek od przychodów.
j) Ustalanie wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne w 2025 roku.
k) Ustalanie wysokości składki na PPK.
6. Umowy o dzieło w 2025 roku – rozliczanie świadczeń.
a) Zaliczka na podatek dochodowy.
b) Ustalanie kosztów uzyskania przychodu.
c) Limit autorskich kosztów uzyskania przychodu.
d) Zryczałtowany podatek od przychodów.
7. Umowa b2b.
a) jakie dokumenty pozyskać od partnera handlowego przed podpisaniem umowy?
b) jakie elementy powinna zawierać dobra umowa?
c) jakich błędów w umowach się wystrzegać?
d) jakie terminy płatności można stosować w umowach?
e) jak określić w umowie jasne i proste zasady dotyczące gwarancji i reklamacji?
f) jak wprowadzić do umowy zaawansowane klauzule bezpieczeństwa?
g) kiedy zapisy w umowie są niezgodne z prawem?
h) jak renegocjować warunki kontraktu?
i) kiedy umowa zostaje uznana za nienależycie wykonaną?
j) kiedy umowa zostaje uznana za rozwiązaną?
8. Zasady ustalania świadczeń z tytułu choroby i macierzyństwa dla zleceniobiorców:
a) Ustalanie prawa do świadczeń.
b) Zasady ustalania wysokości podstawy świadczeń w 2025 roku.
9. Świadczenia ponoszone na rzecz osoby zatrudnionej na podstawie umowy cywilnoprawnej.
10. Potrącenia z umów cywilnoprawnych.
11. ZFŚS a zleceniobiorcy.
12. Warsztat tworzenia umów – jak stworzyć dobrą umowę.
a) Umowa zlecenie.
b) Umowa o dzieło.
c) Prosta umowa b2b.
Ochrona danych osobowych w kontekście zatrudnienia pracowników – najnowsze zmiany
1. Źródła prawa i obowiązujące pojęcia
a) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO)
b) Wewnętrzne źródła prawa w zakresie bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych (Polityka Bezpieczeństwa Informacji)
2. Dane osobowe – wyjaśnienie pojęcia
3. Zasady przetwarzania danych osobowych
a) Zasada legalności (zgodność przetwarzania z prawem);
b) Zasada rzetelnego i przejrzystego przetwarzania;
c) Zasada ograniczenia celu;
d) Zasada minimalizacji danych;
e) Zasada poprawności danych;
f) Zasada ograniczenia przechowywania;
g) Zasada integralności i poufności (przypadkowa utrata, zniszczenie lub uszkodzenie)
h) Zasada rozliczalności.
4. Uprawnienia osób, których dane dotyczą:
a) Prawo dostępu do danych osobowych
b) Prawo do sprostowania/uzupełnienia danych;
c) Prawo do usunięcia danych (Prawo do bycia zapomnianym);
d) Prawo do ograniczenia przetwarzania;
e) Prawo do przenoszenia danych;
f) Prawo do wniesienia sprzeciwu;
g) Prawo do odmowy profilowania.
5. Podstawy prawne przetwarzania danych – Art. 6 RODO
6. Rekrutacja:
a) Zakres pozyskiwanych danych w procesie rekrutacji,
b) Zgoda na przetwarzanie danych – czy jest konieczna?,
c) Poczta pantoflowa – polecenie kandydata przez pracownika,
d) Agencje rekrutacyjne – czy można korzystać z ich usług? W jaki sposób to robić?,
e) Weryfikowanie informacji podanych przez kandydata do pracy.
7. Zatrudnienie:
a) Kwestionariusze osobowe – wzory oraz ich omówienie,
b) Dokumentacja pracownicza – jakie dane gromadzić, a których unikać,
c) Badania okresowe, a ochrona danych osobowych,
d) Pakiety medyczne i karty sportowe,
e) Publikacja danych o pracownikach (m.in. wizerunku) w Internecie i Intranecie – na jakich zasadach publikujemy dane,
f) Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych – zasady przetwarzania danych w ZFŚS,
g) Firmy szkoleniowe, a udostępnianie danych osobowych pracowników,
h) Podróże służbowe – zasady udostępniania danych pracowników hotelom i biurom podróży.
8. Nadchodzące zmiany w Regulaminie Pracy w 2025 roku
9. Kontrola trzeźwości pracownika w związku z nowelizacją Kodeksu Pracy
10. Zasady przetwarzania wizerunku pracownika
11. Minimalizacja danych kadrowych
a) Pracownika;
b) Kandydata do pracy.
12. Obowiązek informacyjny:
a) Wobec pracownika
b) Wobec kandydata do pracy
13. Zasady bezpieczeństwa informacji
14. Przetwarzanie danych osobowych podczas pracy zdalnej w związku z nowelizacją Kodeksu Pracy
15. Konsultacje z prelegentem.
Prowadzący
Adriana Głuchowska.ekspert z wieloletnim doświadczeniem, współpracujący z najlepszymi ośrodkami szkoleniowymi i doradczymi w Polsce. Niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz prawa pracy. Od lat zajmuje się opracowywaniem i wdrażaniem procedur w instytucjach sektora finansów publicznych w tym wdrażania systemu kontroli zarządczej dla sektora publicznego.
Właściciel firmy zajmującej się doradztwem, weryfikacją i przeglądem stanu dokumentacji prawno-pracowniczej pod kątem zgodności z przepisami prawa powszechnie obowiązującego. Przygotowuje propozycje kompleksowych rozwiązań zmierzające do poprawy funkcjonowania jednostki.
Jako głos doradczy i ekspert na co dzień rozwiązuje nietypowe problemy z praktyki Przedsiębiorstw i Urzędów. Od 1998 roku przeszkoliła kilkadziesiąt tysięcy osób, przeprowadzając tysiące szkoleń.
Posiadająca wszechstronną wiedzę i doświadczenie z zakresu prawa, rachunkowości, ekonomii oraz ponadto absolwentka studiów podyplomowych Zarządzanie Bezpieczeństwem Informacji, uprawnienia audytora PN-ISO/EIC 27001 – Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji).
Informacje dodatkowe
Cena udziału : 7.290 zł + VAT/osoba
Cena promocyjna: 6.490 zł + 23% VAT/ os. - w przypadku dokonania zgłoszenia do 28.02.2025r.*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie, w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o pobranie i przesłanie podpisanego oświadczenia.
Cena szkolenia obejmuje:- uczestnictwo w zajęciach,
- obowiązkową opłatę lotniskową,
- obowiązkową dopłatę transportową,
- autorskie materiały szkoleniowe,
- certyfikat uczestnictwa,
- pełne wyżywienie all inclusive,
- przelot samolotem z Warszawa - Izmir - Warszawa
- transfery lotnisko - hotel - lotnisko,
- 7 noclegów w pokojach dwuosobowych (korzystanie z pokoju jednoosobowego wiąże się z dopłatą w wysokości 2.500 zł + 23 % VAT),
- ubezpieczenie KL i NW Complex
- składkę na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny i Turystyczny Fundusz Pomocowy,
- opiekę polskiego rezydenta.
Cena nie zawiera:- wycieczek lokalnych,
- dopłaty do pokoju 1-osobowego (2.500 zł/os + 23% VAT),
- dodatkowych atrakcji.
Płatności należy dokonać przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule kod szkolenia.
Warunkiem udziału w szkoleniu jest przesłanie przed rozpoczęciem zajęć potwierdzenia dokonania przelewu (e-mailem).UWAGA!Rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu wyjazdowym po uprzednim, pisemnym zgłoszeniu, wiąże się z poniesieniem 50% kosztu całego szkolenia. W przypadku rezygnacji w terminie krótszym niż 15 dni przed dniem odlotu z Warszawy osoba zgłoszona ponosi 100% kosztów. Informacje dodatkowe:Transport:Przelot na trasie Warszawa Okęcie- Izmir, lot trwa ok 2h30min. Możliwość wylotu z Katowic.
Transfer z lotniska do hotelu ok 40 minut.
Czas lokalny: czas polski plus 1 godz.
Język: turecki; można także porozumiewać się po angielsku, coraz częściej po polsku.
Waluta: 1 lira turecka;
Więcej informacji o hotelu:https://pinebay.com/en/holiday-resort-kusadasiCo warto wiedzieć: ww Turcji przestrzegana jest zasada, że nie można wnosić do pokoi jakichkolwiek napoi czy owoców kupionych poza hotelem; w tropikalnym klimacie żywność psuje się dość szybko, przez co mogą pojawić się insekty.
Organizator w wyjątkowych przypadkach, zastrzega sobie prawo zmiany hotelu na hotel o takim samym lub wyższym standardzie. W takim przypadku nie stanowi to zmiany warunków umowy i nie stanowi podstawy reklamacji. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za zmiany powstałe na skutek opóźnień w przewozach, spowodowane złymi warunkami atmosferycznymi oraz innymi zakłóceniami w pracy przewoźników. Powyższe nie stanowi podstawy do odstąpienia Uczestnika od umowy.