Trzeba założyć skrzynkę do e-doręczeń
Obowiązkowa skrzynka do e-doręczeń dla urzędów i zawodów zaufania publicznego.
Od stycznia 2025 r. dla podmiotów publicznych oraz zawodów zaufania publicznego dostępna będzie nowa usługa. List polecony będzie można wysłać do urzędu lub odebrać pismo urzędowe przez Internet za pośrednictwem skrzynki do e-doręczeń.
Skrzynkę można założyć na stronie mObywatel.gov.pl lub na edoręczenia.gov.pl. Skrzynka do e-doręczeń to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru. Dzięki nim można wysyłać i odbierać korespondencję od urzędów w całej Polsce.
Usługa e-Doręczeń zastąpi korespondencję wysyłaną przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązek wysyłania i odbierania pism przez e-doręczenia będzie dotyczył większości urzędów oraz osób wykonujących zawód zaufania publicznego. Wobec tego m.in. notariusze, radcy prawni, doradcy podatkowi zobowiązani są do posiadania skrzynki do doręczeń i odbioru korespondencji przesłanej od podmiotów publicznych.
Inne osoby niepubliczne w tym firmy zarejestrowane w KRS przed 1 stycznia 2025 r. będą zobligowane do założenia skrzynki do e-doręczeń od 1 kwietnia 2025 r. Natomiast firmy rejestrujące się w KRS oraz w CEIDG od 1 stycznia 2025 r. jednocześnie z tym dniem mają obowiązek posiadania skrzynki do e-doręczeń.
Firmy zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r., które dokonywały zmian we wpisie po dniu 30 czerwca 2025 r. muszą założyć skrzynkę do 01 lipca 2025 r. Pozostałe firmy zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. zobowiązane będą posiadać skrzynkę do e-doręczeń dopiero od 1 października 2026 r.
Aby móc korzystać z korespondencji cyfrowej należy złożyć wniosek przez Internet o adres oraz skrzynkę do e-doręczeń. Wniosek należy podpisać elektronicznie profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym.
Jeśli wniosek złożono prawidłowo to na adres mailowy podany we wniosku zostanie wysłane potwierdzenie o uzyskaniu adresu do doręczeń elektronicznych. Kolejnym krokiem jest aktywacja skrzynki. Skrzynkę do e-doręczeń można założyć i aktywować już teraz.
Lidia Rubińska, Konsultantka w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO
Newsletter BDO
Aktualności
- Trzeba założyć skrzynkę do e-doręczeń
- Delegacja to nie to samo co oddelegowanie
- Kasowy PIT podpisany przez Prezydenta
- VAT w procedurze SME
- Egzekucja administracyjna z wynagrodzenia za pracę
- Klika słów o urlopie na żądanie
- Cyfryzacja dokumentów księgowych
- Nowa definicja budynku i budowli
- Limit płatności gotówkowych z wątpliwościami
- Amortyzacja łodzi sezonowej