Powered by Smartsupp
Skip to main content

Szkolenia COMPLIANCE

CZYM JEST COMPLIANCE?

 

Termin – compliance - bardzo często utożsamiany jest z podejmowaniem działań mających na celu zapewnienie zgodności z obowiązującymi przepisami prawnymi. Tymczasem aktualnie termin ten oznacza coś więcej. Compliance, to termin, którym z jednej strony określa się działania, których celem jest zapewnienie zgodności z przepisami prawnymi z drugiej strony zgodności ze standardami moralnymi (etycznymi).
Compliance w praktyce oznacza wszelkie niezbędne czynności podmiotu podejmowane w celu dostosowania jego działalności do dynamicznie zmieniających się norm prawnych, a także w celu wdrożenia i zapewnienia strategii efektywnego nadzoru nad przestrzeganiem wewnętrznych regulaminów i procedur. Innymi słowy, compliance pełni kluczowe funkcje w przedsiębiorstwie, niwelując ryzyko prawne związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, ograniczając odpowiedzialność prawną, likwidując komplikacje związane z nieefektywnym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa, a także eliminując nadużycia z zakresu prawa pracy, a mianowicie mobbingu i dyskryminacji.

 



DLACZEGO COMPLIANCE STAJE SIĘ W PRZEDSIĘBIORSTWACH KONIECZNOŚCIĄ?


W ostatnim czasie obserwujemy wzmożoną aktywność ustawodawcy unijnego i polskiego we wdrażaniu regulacji z obszaru compliance, tj. zgodności działania organizacji z prawem oraz przyjętymi normami postępowania. Kumulacja nowych i projektowanych aktów prawnych pozwala przypuszczać, że wdrożenie compliance wkrótce będzie standardem w każdym przedsiębiorstwie. Formalne procedury prawne, organizacyjne i audytowe nie będą już tylko narzędziem usprawnienia biznesu ale koniecznością.

Brak procedur compliance w przedsiębiorstwie zwiększa ryzyko – choćby niezamierzonego - działania wbrew przepisom, i tym samym niebezpieczeństwa obarczenia przedsiębiorcy różnorodnymi sankcjami prawnymi, mogących przyjąć postać odpowiedzialności cywilnej, administracyjno-karnej, czy nawet karnej i karno-skarbowej. Konsekwencje te wychodzą często poza sferę prawną i obejmują także straty wizerunkowe oraz finansowe.

Przedsiębiorstwa i ich menadżerowie poszukują skutecznego narzędzia, które zapewni bezpieczeństwo prowadzenia biznesu. Z uwagi na szeroką odpowiedzialność władz spółki należy pamiętać, że bezpieczeństwo prawne przedsiębiorstwa to komfort dla jego menadżera. Planowane zmiany w zakresie odpowiedzialności podmiotów zbiorowych stwarzają poważne ryzyko finansowe nie tylko dla spółek, ale i dla menadżerów – pamiętać należy, iż zgodnie z art. 293 § 1 oraz art. 483 § 1 KSH członek zarządu odpowiada wobec spółki za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami umowy (statutu) spółki, chyba że nie ponosi winy. Oznacza to, że spółka, w razie nałożenia na nią kary finansowej na podstawie ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych lub innego aktu prawnego, może potencjalnie dochodzić milionowego odszkodowania od członków swoich władz.

 

 

 

Marzena Paćkowska

Manager szkolenia otwarte, konferencje
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel: +48 22 543 17 45

Newsletter BDO

Chcesz otrzymywać najnowsze informacje o najnowszych artykułach, aktualnościach i szkoleniach?