Powered by Smartsupp
Skip to main content

Nieruchomości w firmie - najważniejsze zagadnienia podatkowe dotyczące posiadania nieruchomości w firmie, czy to jako środek trwały czy towar handlowy.

Termin: 27.02.2025 - 27.02.2025
Cena: 590.00 +VAT
Miejsce: Transmisja ONLINE
Internet

Masz pytanie – skontaktuj się:

  22 543 16 06
  szkolenia@bdo.pl

Cel szkolenia

Opodatkowanie nieruchomości jest szkoleniem omawiającym najważniejsze zagadnienia podatkowe dotyczące posiadania nieruchomości w firmie, czy to jako środek trwały czy towar handlowy. Szkolenie ma na celu:
  • Wyjaśnienie zasad dotyczących podatku VAT, CIT oraz PCC.
  • Przedstawienie różnic w rozliczeniach prawnych w zależności od przeznaczenia nieruchomości (środek trwały vs. ku handlowy).
  • Omówienie problematycznych kwestii, takich jak amortyzacja, remonty i ulepszenia, wynajem, sprzedaż oraz refakturowanie kosztów eksploatacyjnych.
  • Zapoznanie uczestników z dostępnymi i interpretacjami podatkowymi dotyczącymi nieruchomości.
  • Praktyczne kryteria dotyczące dokumentowania i optymalizacji rozliczeń regulacyjnych związanych z nieruchomościami w działalności gospodarczej.
Szkolenie skierowane jest do przedsiębiorców, księgowych, doradców podatkowych oraz wszystkich osób zajmujących się zarządzaniem i rozliczaniem nieruchomości w firmach.
 
PROGRAM SZKOLENIA – CZ. 1 (Zakup/sprzedaż nieruchomości):

1. Zakup/sprzedaż nieruchomości.
1.1 Grunty niezabudowane:
  • 1.1.1 Tereny budowlane
  • 1.1.2 Tereny pozostałe
  • 1.1.3 Wybrane problemy:
    • 1.1.3.1 Miejscowy plan, warunki zabudowy, studium przeznaczenia, ewidencja gruntów
    • 1.1.3.2 Różne przeznaczenie jednej działki
    • 1.1.3.3 Kilka działek ewidencyjnych objętych jedną księgą wieczystą
    • 1.1.3.4 Urządzenia budowlane, tj. murowane ogrodzenie, betonowy podjazd, przyłącza
1.2 Grunty zabudowane – dostawa budynków i/lub budowli:
  • 1.2.1 Po 2 latach od pierwszego zasiedlenia („z rynku wtórnego”)
  • 1.2.2 Wcześniejsza sprzedaż („z rynku pierwotnego”)
  • 1.2.3 Stawki 8% i 23%
    • 1.2.3.1 Budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym
    • 1.2.3.2 Cesje umów deweloperskich
  • 1.2.4 Oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia (forma i warunki)
  • 1.2.5 Wybrane problemy:
    • 1.2.5.1 Definicja pierwszego zasiedlenia oraz ponownego pierwszego zasiedlenia
    • 1.2.5.2 Budynek lub budowla o znikomej wartości w stosunku do wartości gruntu
    • 1.2.5.3 Problematyczne obiekty, np. blaszane garaże, kioski
    • 1.2.5.4 Opodatkowanie nieruchomości komercyjnych (np. hoteli, magazynów, zakładów produkcyjnych) a sprzedaż przedsiębiorstwa
    • 1.2.5.5 Opodatkowanie dostawy wyposażenia
    • 1.2.5.6 Sprzedaż budynków w trakcie budowy
1.3 Opodatkowanie dostawy nieruchomości:
  • 1.3.1 Moment dostawy:
    • 1.3.1.1 Wydanie kluczy
    • 1.3.1.2 Zaliczki, przedpłaty, rezerwacje
  • 1.3.2 Metoda podzielonej płatności i biała lista
1.4 PCC – inne czynności niż sprzedaż podlegające opodatkowaniu PCC
2. Zakup nieruchomości
2.1 Opodatkowanie sprzedawcy (CIT):
  • 2.1.1 Towar handlowy
  • 2.1.2 Środek trwały

PROGRAM SZKOLENIA – CZ. 2 (Najem)
1. Opodatkowanie najmu podatkiem VAT
1.1 Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT:
  • 1.1.1 Kaucja
  • 1.1.2 Terminy na wystawienie FV
  • 1.1.3 Wpłaty przed terminem płatności i po terminie płatności
1.2 Odliczenie podatku naliczonego przez najemcę
1.3 Obowiązek korekty VAT naliczonego:
  • 1.3.1 Roczna, 5-letnia i 10-letnia
  • 1.3.2 Jednorazowa (towary handlowe/środki trwałe) i wieloletnia (środki trwałe)
  • 1.3.3 Wybrane problemy:
    • 1.3.3.1 Darowizna
    • 1.3.3.2 Przekazanie na cele prywatne
1.4 Stawki i zwolnienia:
  • 1.4.1 Najem mieszkań na cele mieszkalne
  • 1.4.2 Najem lokali mieszkalnych na cele niemieszkalne
  • 1.4.3 Najem lokali niemieszkalnych na cele mieszkalne
  • 1.4.4 Wynajem firmie
  • 1.4.5 Usługi zakwaterowania
  • 1.4.6 Rozliczenie nakładów
  • 1.4.7 Opłata za wcześniejsze zerwanie umowy
  • 1.4.8 Bezumowne korzystanie
  • 1.4.9 Refaktura mediów
  • 1.4.10 Obciążenie podatkiem od nieruchomości
1.5 Kasa rejestrująca przy najmie
1.6 Opodatkowanie najmu podatkiem VAT – wybrane problemy:
  • 1.6.1 Zwolnienie podmiotowe
  • 1.6.2 Najem wyłącznie zwolniony przedmiotowo
  • 1.6.3 Współpraca z firmami zarządzającymi
  • 1.6.4 Czy firma budowlana może wystawić FV ze stawką VAT 8% za prace budowlane w nieruchomości mieszkalnej zrealizowane na rzecz firmy będącej podatnikiem VAT?
  • 1.6.5 Czy firmy mogą odliczyć podatek VAT z faktur za wynajem mieszkań dla swoich pracowników?
  • 1.6.6 Wykorzystywanie nieruchomości do celów działalności i prywatnie
2. Opodatkowanie najmu podatkiem dochodowym.
2.1 Najem w ramach działalności:
  • 2.1.1 Moment rozpoznania przychodu z tytułu najmu
  • 2.1.2 Modernizacje (ulepszenia) a remonty
  • 2.1.3 Kaucje związane z zawarciem umów najmu
  • 2.1.4 Rozwiązanie bądź wygaśnięcie umowy a dalsze korzystanie
  • 2.1.5 Rozliczenia z tytułu opłat eksploatacyjnych:
    • 2.1.5.1 „Zaliczki” na poczet opłat eksploatacyjnych i rozliczenie roczne
    • 2.1.5.2 Bieżące refakturowanie opłat eksploatacyjnych
  • 2.1.6 Zachęty dla najemców, np. okres zwolnienia z czynszu lub pokrycie kosztów aranżacji wnętrz
  • 2.1.7 Rozliczenie nakładów poniesionych przez najemcę na przedmiot najmu
  • 2.1.8 Odszkodowanie za zerwanie umowy najmu
2.2 Rozpoznanie kosztu przez nabywcę:
  • 2.2.1 Amortyzacja:
    • 2.2.1.1 Wartość początkowa m.in. przy zakupie, wytworzeniu, nabyciu w drodze spadku lub darowizny
    • 2.2.1.2 Wydzielenie wartości gruntu
    • 2.2.1.3 „Pierwszy remont” a ulepszenie
    • 2.2.1.4 Wybrane metody amortyzacji (według stawek z wykazu, indywidualne, jednorazowe)
    • 2.2.1.5 Inwestycje w obcym środku trwałym, w tym w budynkach i lokalach mieszkalnych
    • 2.2.1.6 Fit-out
  • 2.2.2 Wybrane problemy:
    • 2.2.2.1 Wyłączenie z kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od budynków i lokali mieszkalnych
    • 2.2.2.2 Kwestia „praw nabytych”
    • 2.2.2.3 Moment rozliczenia zakupu wyposażenia
2.3 Wybrane problemy:
  • 2.3.1 Wniesienie nieruchomości do spółki w postaci wkładu niepieniężnego
  • 2.3.2 Finansowanie długiem, tj. przychody i koszty z tytułu odsetek.
 
 

Marcin Szymocha

doradca podatkowy (nr 12870) z wieloletnim doświadczeniem. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowego Studium Podatków i Prawa Podatkowego na tej samej uczelni. Doświadczenie zdobywał przez ponad 8 lat w jednej z największych kancelarii podatkowych w Polsce – Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy Sp. z o.o., gdzie finalnie kierował Oddziałem Śląskim jako Dyrektor. Pełnił również funkcję menedżera ds. wiedzy i procesu w PwC Service Delivery Center (SDC). Obecnie prowadzi własną spółkę doradztwa podatkowego JAKPLACICPODATKI.PL Sp. z o.o. Jest ekspertem Stowarzyszenia Mieszkanicznik w zakresie podatków. Specjalizuje się w opodatkowaniu nieruchomości, CIT Estońskim oraz obsłudze sporów podatkowych.
 
 
Cena:  590 zł +23% VAT - koszt udziału w transmisji on-line jednej  osoby 

Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach on-line, materiały szkoleniowe przesłane mailowo oraz certyfikat BDO.

Jak to działa?
  • Zgłaszamy się do udziału w zajęciach, wypełniając formularz zgłoszeniowy
  • Ok. 3 – 5 dni przed terminem rozpoczęcia zajęć, wysyłamy do Państwa indywidualny kod dostępu i link do zajęć 
  • Mailowo przesyłamy Państwu również materiały szkoleniowe
  • Logujecie się Państwo zgodnie z wskazanymi dniami i godzinami szkoleń na podane w mailu dane
  • Podczas szkolenia macie Państwo możliwość zadawania pytań na czacie.

*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.

Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma

*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.

Pobierz oświadczenie pobierz oświadcznie VAT zgloszeniowy

Dostępne terminy szkoleń

  Termin Miejsce Kod Cena
27.02.2025 - 27.02.2025 Transmisja ONLINE 4858125 590.00 +VAT

 

W przypadku problemów z rejestracją za pośrednictwem strony internetowej zapraszamy do pobrania formularza zgłoszeniowego w formacie .pdf, następnie wypełnienie zgłoszenia i przesłania do nas za pośrednictwem fax lub e-mail

Formularz zgłoszeniowy pobierz formularz zgloszeniowy

Pobierz ofertę w PDF

Nieruchomości w firmie - najważniejsze zagadnienia podatkowe dotyczące posiadania nieruchomości w firmie, czy to jako środek trwały czy towar handlowy.

Termin: 27.02.2025 - 27.02.2025
Cena: 590.00 +VAT
Miejsce: Transmisja ONLINE

Cel szkolenia

Opodatkowanie nieruchomości jest szkoleniem omawiającym najważniejsze zagadnienia podatkowe dotyczące posiadania nieruchomości w firmie, czy to jako środek trwały czy towar handlowy. Szkolenie ma na celu:
  • Wyjaśnienie zasad dotyczących podatku VAT, CIT oraz PCC.
  • Przedstawienie różnic w rozliczeniach prawnych w zależności od przeznaczenia nieruchomości (środek trwały vs. ku handlowy).
  • Omówienie problematycznych kwestii, takich jak amortyzacja, remonty i ulepszenia, wynajem, sprzedaż oraz refakturowanie kosztów eksploatacyjnych.
  • Zapoznanie uczestników z dostępnymi i interpretacjami podatkowymi dotyczącymi nieruchomości.
  • Praktyczne kryteria dotyczące dokumentowania i optymalizacji rozliczeń regulacyjnych związanych z nieruchomościami w działalności gospodarczej.
Szkolenie skierowane jest do przedsiębiorców, księgowych, doradców podatkowych oraz wszystkich osób zajmujących się zarządzaniem i rozliczaniem nieruchomości w firmach.
 

Program

PROGRAM SZKOLENIA – CZ. 1 (Zakup/sprzedaż nieruchomości):

1. Zakup/sprzedaż nieruchomości.
1.1 Grunty niezabudowane:
  • 1.1.1 Tereny budowlane
  • 1.1.2 Tereny pozostałe
  • 1.1.3 Wybrane problemy:
    • 1.1.3.1 Miejscowy plan, warunki zabudowy, studium przeznaczenia, ewidencja gruntów
    • 1.1.3.2 Różne przeznaczenie jednej działki
    • 1.1.3.3 Kilka działek ewidencyjnych objętych jedną księgą wieczystą
    • 1.1.3.4 Urządzenia budowlane, tj. murowane ogrodzenie, betonowy podjazd, przyłącza
1.2 Grunty zabudowane – dostawa budynków i/lub budowli:
  • 1.2.1 Po 2 latach od pierwszego zasiedlenia („z rynku wtórnego”)
  • 1.2.2 Wcześniejsza sprzedaż („z rynku pierwotnego”)
  • 1.2.3 Stawki 8% i 23%
    • 1.2.3.1 Budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym
    • 1.2.3.2 Cesje umów deweloperskich
  • 1.2.4 Oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia (forma i warunki)
  • 1.2.5 Wybrane problemy:
    • 1.2.5.1 Definicja pierwszego zasiedlenia oraz ponownego pierwszego zasiedlenia
    • 1.2.5.2 Budynek lub budowla o znikomej wartości w stosunku do wartości gruntu
    • 1.2.5.3 Problematyczne obiekty, np. blaszane garaże, kioski
    • 1.2.5.4 Opodatkowanie nieruchomości komercyjnych (np. hoteli, magazynów, zakładów produkcyjnych) a sprzedaż przedsiębiorstwa
    • 1.2.5.5 Opodatkowanie dostawy wyposażenia
    • 1.2.5.6 Sprzedaż budynków w trakcie budowy
1.3 Opodatkowanie dostawy nieruchomości:
  • 1.3.1 Moment dostawy:
    • 1.3.1.1 Wydanie kluczy
    • 1.3.1.2 Zaliczki, przedpłaty, rezerwacje
  • 1.3.2 Metoda podzielonej płatności i biała lista
1.4 PCC – inne czynności niż sprzedaż podlegające opodatkowaniu PCC
2. Zakup nieruchomości
2.1 Opodatkowanie sprzedawcy (CIT):
  • 2.1.1 Towar handlowy
  • 2.1.2 Środek trwały

PROGRAM SZKOLENIA – CZ. 2 (Najem)
1. Opodatkowanie najmu podatkiem VAT
1.1 Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT:
  • 1.1.1 Kaucja
  • 1.1.2 Terminy na wystawienie FV
  • 1.1.3 Wpłaty przed terminem płatności i po terminie płatności
1.2 Odliczenie podatku naliczonego przez najemcę
1.3 Obowiązek korekty VAT naliczonego:
  • 1.3.1 Roczna, 5-letnia i 10-letnia
  • 1.3.2 Jednorazowa (towary handlowe/środki trwałe) i wieloletnia (środki trwałe)
  • 1.3.3 Wybrane problemy:
    • 1.3.3.1 Darowizna
    • 1.3.3.2 Przekazanie na cele prywatne
1.4 Stawki i zwolnienia:
  • 1.4.1 Najem mieszkań na cele mieszkalne
  • 1.4.2 Najem lokali mieszkalnych na cele niemieszkalne
  • 1.4.3 Najem lokali niemieszkalnych na cele mieszkalne
  • 1.4.4 Wynajem firmie
  • 1.4.5 Usługi zakwaterowania
  • 1.4.6 Rozliczenie nakładów
  • 1.4.7 Opłata za wcześniejsze zerwanie umowy
  • 1.4.8 Bezumowne korzystanie
  • 1.4.9 Refaktura mediów
  • 1.4.10 Obciążenie podatkiem od nieruchomości
1.5 Kasa rejestrująca przy najmie
1.6 Opodatkowanie najmu podatkiem VAT – wybrane problemy:
  • 1.6.1 Zwolnienie podmiotowe
  • 1.6.2 Najem wyłącznie zwolniony przedmiotowo
  • 1.6.3 Współpraca z firmami zarządzającymi
  • 1.6.4 Czy firma budowlana może wystawić FV ze stawką VAT 8% za prace budowlane w nieruchomości mieszkalnej zrealizowane na rzecz firmy będącej podatnikiem VAT?
  • 1.6.5 Czy firmy mogą odliczyć podatek VAT z faktur za wynajem mieszkań dla swoich pracowników?
  • 1.6.6 Wykorzystywanie nieruchomości do celów działalności i prywatnie
2. Opodatkowanie najmu podatkiem dochodowym.
2.1 Najem w ramach działalności:
  • 2.1.1 Moment rozpoznania przychodu z tytułu najmu
  • 2.1.2 Modernizacje (ulepszenia) a remonty
  • 2.1.3 Kaucje związane z zawarciem umów najmu
  • 2.1.4 Rozwiązanie bądź wygaśnięcie umowy a dalsze korzystanie
  • 2.1.5 Rozliczenia z tytułu opłat eksploatacyjnych:
    • 2.1.5.1 „Zaliczki” na poczet opłat eksploatacyjnych i rozliczenie roczne
    • 2.1.5.2 Bieżące refakturowanie opłat eksploatacyjnych
  • 2.1.6 Zachęty dla najemców, np. okres zwolnienia z czynszu lub pokrycie kosztów aranżacji wnętrz
  • 2.1.7 Rozliczenie nakładów poniesionych przez najemcę na przedmiot najmu
  • 2.1.8 Odszkodowanie za zerwanie umowy najmu
2.2 Rozpoznanie kosztu przez nabywcę:
  • 2.2.1 Amortyzacja:
    • 2.2.1.1 Wartość początkowa m.in. przy zakupie, wytworzeniu, nabyciu w drodze spadku lub darowizny
    • 2.2.1.2 Wydzielenie wartości gruntu
    • 2.2.1.3 „Pierwszy remont” a ulepszenie
    • 2.2.1.4 Wybrane metody amortyzacji (według stawek z wykazu, indywidualne, jednorazowe)
    • 2.2.1.5 Inwestycje w obcym środku trwałym, w tym w budynkach i lokalach mieszkalnych
    • 2.2.1.6 Fit-out
  • 2.2.2 Wybrane problemy:
    • 2.2.2.1 Wyłączenie z kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od budynków i lokali mieszkalnych
    • 2.2.2.2 Kwestia „praw nabytych”
    • 2.2.2.3 Moment rozliczenia zakupu wyposażenia
2.3 Wybrane problemy:
  • 2.3.1 Wniesienie nieruchomości do spółki w postaci wkładu niepieniężnego
  • 2.3.2 Finansowanie długiem, tj. przychody i koszty z tytułu odsetek.
 
 

Prowadzący

Marcin Szymocha

doradca podatkowy (nr 12870) z wieloletnim doświadczeniem. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowego Studium Podatków i Prawa Podatkowego na tej samej uczelni. Doświadczenie zdobywał przez ponad 8 lat w jednej z największych kancelarii podatkowych w Polsce – Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy Sp. z o.o., gdzie finalnie kierował Oddziałem Śląskim jako Dyrektor. Pełnił również funkcję menedżera ds. wiedzy i procesu w PwC Service Delivery Center (SDC). Obecnie prowadzi własną spółkę doradztwa podatkowego JAKPLACICPODATKI.PL Sp. z o.o. Jest ekspertem Stowarzyszenia Mieszkanicznik w zakresie podatków. Specjalizuje się w opodatkowaniu nieruchomości, CIT Estońskim oraz obsłudze sporów podatkowych.
 
 

Informacje dodatkowe

Cena:  590 zł +23% VAT - koszt udziału w transmisji on-line jednej  osoby 

Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach on-line, materiały szkoleniowe przesłane mailowo oraz certyfikat BDO.

Jak to działa?
  • Zgłaszamy się do udziału w zajęciach, wypełniając formularz zgłoszeniowy
  • Ok. 3 – 5 dni przed terminem rozpoczęcia zajęć, wysyłamy do Państwa indywidualny kod dostępu i link do zajęć 
  • Mailowo przesyłamy Państwu również materiały szkoleniowe
  • Logujecie się Państwo zgodnie z wskazanymi dniami i godzinami szkoleń na podane w mailu dane
  • Podczas szkolenia macie Państwo możliwość zadawania pytań na czacie.

*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.

Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma

*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.

Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.