FINANSE PUBLICZNE I ZASADY RACHUNKOWOŚCI BUDŻETOWEJ MINISTERSTW, URZĘDÓW CENTRALNYCH, URZĘDÓW WOJEWÓDZKICH I DYSPONENTÓW PAŃSTWOWYCH FUNDUSZY CELOWYCH
Termin: 18.10.2024 - 18.10.2024
Cena: 790.00 +VAT
Miejsce: Warszawa
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad prowadzenia w roku 2024 gospodarki budżetowej i finansowej ministerstw, urzędów centralnych, urzędów wojewódzkich, administracji zespolonej i niezespolonej jako dysponentów głównych i dysponentów niższego stopnia, dysponentów państwowych funduszy celowych. Prawidłowe stosowanie zasad rachunkowości budżetowej, szczególnie w zakresie zasady rzetelności i istotności oraz praktycznego ujęcia w ewidencji księgowej i w sprawozdawczości budżetowej kasowo zrealizowanych dochodów i wydatków budżetowych, memoriałowo ujmowanych przychodów i kosztów, należności i zobowiązań, a także rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów to problem, który nadal stanowi wyzwanie dla państwowych jednostek budżetowych.
Szkolenie dla kadry kierowniczej, głównych księgowych i księgowych ministerstw i urzędów centralnych, urzędów wojewódzkich jako dysponentów głównych i dysponentów niższego stopnia, w tym budżetu resortu i budżetu wojewody oraz administracji zespolonej i niezespolonej, a także dla dysponentów państwowych funduszy celowych.
Program
- Zasady prowadzenia gospodarki budżetowej państwa i nadrzędne zasady rachunkowości budżetowej obowiązujące w 2024 roku – nota budżetowa i planowanie budżetowe, wykonywanie budżetu, polityka rachunkowości.
- Problem szczególny dot. wyodrębniania ksiąg głównych dysponenta części budżetowej, ksiąg głównych budżetu resortu, ksiąg głównych budżetu wojewody oraz ksiąg głównych państwowego funduszu celowego.
- Szczególne rozwiązanie zawarte w ustawie o finansach publicznych w zakresie gospodarki budżetowej państwowych funduszy celowych i zakres obowiązujących od 2014 roku zmian przepisów ustawy o rachunkowości w zakresie państwowych funduszy celowych – rola dysponenta i plan finansowy funduszu oraz typowe nieprawidłowości dot. środków przekazywanych z funduszy celowych np. z FP, z FS, z PFRON na zadania jednostek samorządu terytorialnego.
- Szczególne rozwiązanie dot. środków BGK niezaliczanych do państwowych funduszy celowych – Fundusz przeciwdziałania Cocid-19, Fundusz Pomocy, itd. I zasady gospodarki pozabudżetowej środków BGK.
- Prawo unijne a finanse i rachunkowość państwowej jednostki budżetowej – przykłady naruszeń zasad systemowych wynikających z rozporządzenia ESA 2010 i zmienionej od 30 kwietnia 2024 dyrektywy ws. ram budżetowych.
- Typowe nieprawidłowości polityki rachunkowości ministerstw, urzędów wojewódzkich i dysponentów państwowych funduszy celowych – problem z dostosowaniem opisu przyjętych zasad rachunkowości do przepisów oraz zbyt duże uproszczenia.
- Aktywa obrotowe i aktywa trwałe Skarbu Państwa – definicja, zasady wyceny i zasady ich księgowania w roku 2024 oraz problem z tzw. niskocennymi środkami trwałymi finansowanymi z wydatków bieżących, które wg. prawa UE stanowią nakłady brutto na środki trwałe, np. sprzęt i uzbrojenie oraz komputery.
- Dochody i wydatki budżetowe – definicja, zasady wyceny i zasady ich księgowania, z uwzględnieniem podatku VAT w roku 2024.
- Należności i zobowiązania budżetowe – definicja, zasady wyceny i zasady ich księgowania w roku 2024.
- Zaangażowanie budżetu - definicja, zasady wyceny i problem szczególny dot. zasad wykazywania zaangażowania w sprawozdaniu typu „RB” jako obrotu strony Ma konta 998 a nie salda.
- Przychody i koszty księgowe – definicja, zasady wyceny i zasady ich księgowania oraz grupowania w roku 2024.
- Rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów, rezerwy – definicja, zasady wyceny i zasady ich księgowania w roku 2024.
- Modele ewidencyjne obowiązujące w roku 2024 - odpowiedzi na pytania dotyczące księgowań wybranych zdarzeń i operacji.
- Powiązanie danych księgowych z danymi wykazywanymi w sprawozdawczości typu „RB” - sprawozdawczość budżetowa i finansowa 2024.
- Odpowiedzi na pytania.
Prowadzący
Tomasz WojtaniaDoświadczony wykładowca z 20 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Współautor raportu Banku Światowego "Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)". Autor projektu stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.:WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Współpracownik i działacz Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Konsultant Banku Światowego nr 479364. Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego.
Informacje dodatkowe
Cena: 790 zł + 23% VAT - za jedną osobę
750 zł +23% VAT - za osobę przy zgłoszeniu dwóch lub więcej osób z firmy*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznychUczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-formaCena obejmuje:- uczestnictwo w szkoleniu
- autorskie materiały szkoleniowe
- lunch, serwis kawowy
- certyfikat ukończenia szkolenia
*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.Warunki rezygnacji:Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na
7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.