Zmiany w VAT – procedura SME oraz Krajowy System e-Faktur.
Termin: 24.09.2024 - 24.09.2024
Cena: 540.00 +VAT
Miejsce: Transmisja ONLINE
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestnika ze zmianami w VAT na 2025 r., w ramach których m.in. wprowadzona zostanie nowa procedura – SME, z której będą mogli korzystać polscy podatnicy przy dostarczaniu towarów i usług w innych państwach UE. Dzięki tej procedurze skorzystają oni ze zwolnienia z VAT dla dokonywanej w tych państwach sprzedaży. Co pozwoli m.in. uniknąć konieczności rejestracji do VAT w tych państwach.
Ponadto w ramach szkolenia szczegółowo zostaną omówione kwestie wystawiania e-faktur oraz funkcjonowania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Podatnicy mają więcej czasu na przygotowanie. Warto już teraz rozpocząć prace wdrożeniowe. W trakcie szkolenia uczestnik zostanie zaznajomiony z regulacjami dotyczącymi KSeF z uwzględnieniem zmian zapowiedzianych w 2024 r., a także z technicznymi aspektami wystawiania e-faktur.
Program
1.Procedura SME od 2025 r. – ułatwienie prowadzenia działalności w UE:
•Procedura SME – na czym polega i kto może ją stosować?
•zasady stosowania procedury SME dla polskich podatników – jakie są warunki, jak dokonać zgłoszenia do procedury;
•przykłady kiedy procedura SME znajdzie zastosowanie;
•procedura SME u podatników spoza Polski – jakie są warunki, jak tacy podatnicy zgłaszają się do SME w Polsce?
2.Pozostałe zmiany na 2025 r.:
•zmiany w obliczaniu limitu dla zwolnienia ze względu na obrót do 200 tys. zł (tzw. zwolnienia podmiotowego);
•modyfikacja zasad określania kraju opodatkowania w przypadku usług wstępu na imprezy (np. edukacyjne) – jeżeli obecność na nich jest wirtualna (usługi B2B);
•zmiana zasad określania kraju opodatkowania dla wykonywanych wirtualnie usług związanych z działalnością kulturalną, artystyczną, sportową, naukową, edukacyjną, rozrywkową lub podobną – jeżeli klient nie jest podatnikiem (usługi B2C);
•zmiany w procedurze marży dotyczącej dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków;
•zwolnienia z kas fiskalnych obowiązujące w 2025 r.
3.Projekt zmian dotyczących KSeF
•wprowadzenie powszechnego trybu offline z obowiązkiem dosłania faktur do KSeF następnego dnia roboczego;
•rezygnacja z samoidentyfikacji nabywcy na potrzeby wystawiania faktur w KSeF;
•tymczasowa możliwość wystawiania faktur poza KSeF dla niektórych podatników (tzw. wykluczonych cyfrowo);
•specjalne kody w JPK dla faktur wystawianych poza KSeF;
•nowa wersja schemy e-faktury (3.0) – jakie zmiany przewidziano?
•dodawanie załączników do e-faktur.
4.Korzystanie z KSeF na przykładzie Aplikacji Podatnika udostępnionej przez MF:
•do czego służy aplikacja podatnika i jak z niej korzystać?
•jak zalogować się do aplikacji podatnika;
•prezentacja sposobu wystawiania faktur przy użyciu aplikacji podatnika;
•kto może korzystać z aplikacji podatnika?
•jak wygenerować token w aplikacji podatnika?
•jak nadać uprawnienia za pomocą aplikacji podatnika?
•czy konieczne jest korzystanie z aplikacji podatnika?
5.Uprawnienia w KSeF:
•czy jako podatnik muszę zgłosić się do KSeF?
•czy muszę upoważnić pracownika do korzystania z KSeF?
•jakie ryzyka wiążą się z przyznaniem osobom i podmiotom dostępu do KSeF?
•jak nadaje się uprawnienia w KSeF;
•jak i komu nadać uprawnienie za pomocą formularza ZAW-FA?
•czy podatnik prowadzący JDG może złożyć formularz ZAW-FA?
•czy mogę korzystać z KSeF bez nadawania komukolwiek uprawnień?
6.Proces wystawienia e-faktury w KSeF:
•jak wystawić e-fakturę przy użyciu aplikacji podatnika?
•jak wygląda proces wystawiania e-faktury w komercyjnym programie do fakturowania?
•czy po przesłaniu faktury – KSeF dokonuje jej weryfikacji?
•czym jest numer KSeF i z czego się składa?
•jaki jest termin wystawienia e-faktury?
•czy mogę przesłać e-fakturę do KSeF dopiero po kilku dniach od wygenerowania jej we własnym systemie do fakturowania?
7.Faktury zakupowe w KSeF:
•czy otrzymam informację o wystawionej dla mnie fakturze zakupowej?
•ryzyko otrzymywania tzw. faktur scamowych – jak sobie z tym radzić?
•kiedy uznaję e-fakturę za otrzymaną? Czy muszę ją pobrać z KSeF?
•jakie są zasady odliczania VAT z faktur zakupowych wystawionych przy użyciu KSeF?
•czy w KSeF znajdę wszystkie faktury zakupowe?
•czy w 2026 r. dalej mogę uznawać paragon z NIP nabywcy za fakturę?
8.Obowiązek wystawiania e-faktur dla polskich podatników:
•KSeF u czynnych podatników VAT;
•jak czynny podatnik VAT ma przekazać e-fakturę podatnikowi zwolnionemu z VAT?
•okres przejściowy po zmianach
•okres przejściowy dla faktur uproszczonych oraz wystawianych w kasach fiskalnych (w tym paragonów z NIP nabywcy);
•jak przekazać e-fakturę kontrahentom zagranicznym (np. przy WDT, eksporcie towarów, eksporcie usług)?
•wyłączenia dotyczące polskich podatników;
•czy sprzedaż konsumencka musi/może być fakturowana w KSeF?
9.KSeF a podmioty zagraniczne:
•kiedy podmiot zagraniczny musi wystawiać e-faktury w KSeF?
•co decyduje o konieczności wystawiania e-faktur w KSeF u podmiotów zagranicznych – fakt posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, czy też rejestracja do VAT w Polsce;
•jak będą wystawiać faktury podmioty zagraniczne jedynie zarejestrowane do VAT w Polsce;
•czym jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej?
10.Jak zbudowana jest schema e-faktury?
•format e-faktur;
•informacje na temat budowy schemy e-faktury, jej pól;
•omówienie węzłów e-faktury:
•Węzeł Nagłówek,
•Węzeł Podmiot 1 (sprzedawca),
•Podmiot 2 (nabywca),
•Podmiot 3,
•Podmiot Upoważniony,
•Węzeł Faktura (omówienie części głównej, dodatkowych oznaczeń i adnotacji, części dotyczącej korekt oraz wierszy e-faktury),
•Węzeł Rozliczenie,
•Węzeł Płatność,
•Węzeł Zamówienie,
•Węzeł Warunki Transakcji (umowy i zamówienia oraz warunki transportu),
•Stopka faktury;
•aspekty techniczne przesyłania e-faktur.
11.Czas na dyskusję (pytania i odpowiedzi).
Prowadzący
Piotr KępistyDepartament Podatków Pośrednich w międzynarodowej firmie doradztwa podatkowego. Prawnik, doradca podatkowy. Absolwent Prawa na Uniwersytecie Szczecińskim. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z Podatkiem od towarów i usług. Doświadczony szkoleniowiec, którego wykłady oparte są na codziennym doświadczeniu w doradztwie z zakresu podatku VAT. Autor publikacji na łamach "Rzeczpospolitej", "Podatki.biz", "Infor.pl". Szkolił przedstawicieli wielu branż. Jego słuchaczami są nie tylko pracownicy dużych spółek sektora prywatnego, ale i przedstawiciele administracji podatkowej.
Informacje dodatkowe
540 zł+ 23% VAT - koszt udziału w transmisji on-line jednej osoby
Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach on-line, materiały szkoleniowe przesłane mailowo oraz certyfikat BDO.
Jak to działa?:- Zgłaszamy się do udziału w zajęciach, wypełniając formularz zgłoszeniowy
- Ok. 3 – 5 dni przed terminem rozpoczęcia pierwszych zajęć, wysyłamy do Państwa indywidualny kod dostępu i link do zajęć
- Mailowo przesyłamy Państwu również materiały szkoleniowe
- Logujecie się Państwo zgodnie z wskazanymi dniami i godzinami szkoleń na podane w mailu dane
- Podczas szkolenia macie Państwo możliwość zadawania pytań na czacie.
*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznychUczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o zaznaczenie właściwego punktu w oświadczeniu na formularzu.
Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia oraz faktury pro-forma, podając w tytule numer faktury pro-forma
*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.Warunki rezygnacji:Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.