Skip to main content

Luksusowy smartwatch w kosztach podatkowych

Smartwatch umożliwia prowadzenie kalendarza biznesowego co ułatwia prowadzenie firmy.

W związku z rozwojem technologii organy skarbowe coraz częściej „idą na rękę” podatnikom w kwestii możliwości ujmowania niektórych wydatków w kosztach uzyskania przychodów.

Ostatnie stanowisko organów skarbowych dotyczy możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zakupu smartwatcha. Przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą w dziedzinie public relations w mediach społecznościowych, działalność agencji reklamowej, może zaliczyć do kosztów podatkowych wydatek na zakup smartwatcha dedykowanego do posiadanego telefonu komórkowego w celu utrzymywania relacji z klientami w sytuacjach gdy odbiór telefonu jest utrudniony, np. jazda samochodem, spotkanie biznesowe.

Zgodnie z przepisami podatkowymi oraz utrwalonym stanowiskiem organów skarbowych możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku do kosztów uzyskania przychodu uzależniona jest od rzetelnej oceny czy w oparciu o wszystkie występujące w danym przypadku okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

Ocena czy zachodzi związek poniesionego wydatku na zakup smartwatcha z osiąganiem i zabezpieczeniem źródła przychodów z działalności gospodarczej należy do samego podatnika.

Zakup smartwatcha nie został ujęty przez ustawodawcę w kosztach wymienionych jako koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Zakup smartwatcha w celu ułatwienia i poprawienia jakości świadczonych usług może stanowić koszt uzyskania przychodów. Kluczowe dla oceny kosztów podatkowych jest aby wydatek nie miał charakteru reprezentacji w celu wykreowania wizerunku firmy i zachęty klientów do skorzystania z oferowanych usług.

Zgodnie z przepisami podatkowymi nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W ocenie organów skarbowych, jeśli w ramach działalności reklamowej smartwatch pozwala na monitorowanie połączeń, wiadomości bez przerywania spotkań, dzięki czemu istotne wydarzenia nie pozostaną bez odpowiedzi co przełoży się na skuteczność prowadzonego biznesu to wydatek na jego zakup przedsiębiorca będzie miał prawo ująć w kosztach uzyskania przychodu.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 26 czerwca 2024 r., sygn. 0113 -KDIPT2-1.4011.375.2024.2.KD potwierdza, że „ zakup smartwatcha nie ma na celu zachęcenia potencjalnych klientów do skorzystania ze świadczonych usług, a jedynie ma na celu poprawić ich jakość i szybkość.(…)wskazać należy, że wydatek poniesiony w związku zakupem smartwatcha, może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów(…) Pamiętać należy, że to na podatniku jako podmiocie odnoszącym korzyść z faktu zaliczenia wskazanego wydatku do kosztów uzyskania przychodu wynika obowiązek wykazania związku przyczynowo-skutkowego poniesionego wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą, jak również obowiązek właściwego jego udokumentowania.”

 

 

Lidia Rubińska, Konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO

wyszukiwanie po:

Newsletter BDO

Chcesz otrzymywać najnowsze informacje o najnowszych artykułach, aktualnościach i szkoleniach?